In de Media meer vrouwelijke experts door eerste boek in 2024

Auteur Janneke van Heugten: “Vaker in de media is een wake-up call. Het is tijd voor een bredere diversiteit aan deskundigen in de media.”

Van alle experts die aan het woord zijn, is slechts één op de vijf vrouw (GMMP). En komen vrouwen wél aan het woord, dan lopen ze risico op stereotype framing. Het boek Vaker in de Media, zo kom je als vrouwelijke expert in beeld van publiciteitsexpert Janneke van Heugten wil dit veranderen. Het is het eerste boek voor vrouwen die zich als expert willen profileren in de media. Vaker in de Media komt eind februari 2024 bij uitgever Van Duuren Management uit. 

Met dit boek geeft Van Heugten de vrouwelijke expert alles in handen om het podium te pakken. Ze laat zien hoe je als vrouwelijke expert de media effectief benadert, een goede relatie met relevante journalisten opbouwt, meer invloed krijgt op je profilering in de media, in de juiste databases van redacties belandt en ervoor zorgt dat journalisten je bellen als er iets speelt op jouw vakgebied. Een boek vol slimme publiciteitstips van hoofdredacteuren, journalisten, mediatrainers en vrouwelijke experts die de lezer voorgingen. 

Van Heugten: “Het is een probleem dat we minder vrouwen dan mannen in de media zien. Daardoor zijn vrouwen in een expertrol nog steeds een uitzondering, wat kansen van meisjes en vrouwen in de weg staat.”

De cijfers

·        Sinds de eerste meting van de Global Media Monitoring Project in 1995 was het percentage vrouwen in het nieuws nooit hoger dan 27%.

·        Van alle experts die in nieuwsmedia (tv, radio en dagbladen) aan het woord zijn is slechts één op de vijf vrouw. Dit percentage bungelt al jaren tussen de 19 en 21 procent. 

·        Met 42 % van de vrouwen bij Op1 wordt gesproken over hun privéleven.

·        Vrouwen worden nog vaak stereotype bevestigend in beeld gebracht. Zo zijn vrouwelijke voetballers op foto’s in kranten met name passief in beeld: in veel gevallen zelfs zonder enige context van het voetbal maar eerder knuffelend op het veld of lachend in de camera.


50 rolmodellen en tips van journalisten
Van Heugten interviewde voor dit boek 50 vrouwelijke experts over hun media-ervaring. “Vrouwelijke experts in de media moeten harder werken dan hun mannelijke collega’s. Daarom geef ik naast de mediakansen ruimte voor onder andere omgaan met haatreacties op social media”, aldus Van Heugten. Aan het woord zijn onder meer politicoloog Julia Wouters, televisiecolumnist Angela de Jong, internationaal hoofdeconoom ING Marieke Blom, fiscaal advocaat Khadija Bozia (toeslagenaffaire), directeur Stichting Vluchteling Tineke Ceelen, longarts Wanda de Kanter, columnist Emine Uğur en hoogleraar en terrorisme-expert Beatrice de Graaf. 

Van Heugten staat naast mediamakers in hun gezamenlijke wens om meer vrouwelijke experts in de media te realiseren, ook als directeur van expertdatabase VIDM. De meer dan honderd tips uit de media die van Heugten in het boek heeft verwerkt komen uit de online VIDM-Medialunches die zij wekelijks heeft met journalisten en (hoofd)redacteuren. In het naschrift doet Van Heugten drie aanbevelingen voor de media om het speelveld voor mannelijke en vrouwelijke experts gelijk te maken. 

Van Heugten: “Media hebben een belangrijke rol in laten zien dat de expert ook een vrouw is. Het normaliseren van de vrouw in de expertrol draagt bij aan meer kansengelijkheid.”


Over de auteur
Janneke van Heugten is publiciteitsexpert en directeur van mediaplatform Vaker in de Media (vidm.nl). Tijdens haar studie Voorlichting, Publiciteit & Informatie werkte ze op de persafdeling van Amnesty International in Sydney. Na een loopbaan in de uitgeverijwereld runt ze het eerste PR-bureau voor vrouwelijke ondernemers en experts. Samen met 30 (media)trainers ondersteunt ze hen sinds 2008 op VIDM met goede profilering in de media. VIDM is de  grootste onafhankelijke expertdatabase in Nederland die zich richt op diversiteit in de media. Van de meer dan vierduizend aangesloten deskundigen is ruim 90 procent vrouw. 

Vanaf 1 februari tot 8 maart 2024 organiseert VIDM samen met sprekersbureau ZijSpreekt de 15de editie van de Vrouw in de Media Awards. 

Gerelateerd

  • Nederlanders om in de gaten te houden: Founder Connecther.eu Elja Abdullaeva

  • Deze Nederlandse vrouwen zorgen ervoor dat we straks meer vrouwen op het Oscar-podium zien staan

  • De beste boeken voor beginnende carrièrevrouwen

  • In de spotlight: Barbara Muller van de Beschermde Wieg