Tien nieuwe zikabesmettingen in twee weken

In de afgelopen twee weken is bij meer dan tien mensen in Nederland het zikavirus vastgesteld. Daarmee liepen in totaal ruim zeventig mensen het virus op dit jaar, van wie een klein aantal zwangere vrouwen. Dat blijkt uit actuele gegevens van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Volgens het instituut gaat het om reizigers die allemaal in het buitenland besmet zijn geraakt. Waarschijnlijk hebben veel meer Nederlanders het virus opgelopen, want maar een op de vijf mensen krijgt daadwerkelijk klachten na een besmetting. Het zikavirus is vooral gevaarlijk voor zwangere vrouwen, omdat het bij ongeboren kinderen kan leiden tot hersenafwijkingen. De meeste mensen die besmet raken, herstellen binnen een week zonder ernstige problemen.

Bron: ANP


Lees ook:

Gerelateerd

  • Ambulanceverpleegkundige Ronald de Jong klimt moedig in de pen en brengt mishandeling in kaart

  • Steeds meer ouders kiezen voor vaste oppas in plaats van kinderopvang: wat zijn de voordelen?

  • Simone van Trojen zet handtekening onder Convenant Duurzame Kleding & Textiel

  • De relatie tussen de corona pandemie en de toename van eetproblematiek