Crisis. Wat doe je: fight or flight?

Om me heen zie ik dat de wereld in beweging is. Ik was gisteren bij een benzinestation om te tanken. Duurder geworden. De boodschappen vanmorgen. Duurder geworden. Gas, ook duurder geworden. Adverteren. Veel duurder geworden. Tel daarbij de oorlog en weer oplaaiende Corona-crisis op, samen met de stijgende rente, en je hebt alle ingrediënten voor de perfecte storm. Wordt het fight or flight?

[Luister je liever? Ga dan naar m’n podcast]

Het is een onzekere tijd en dan kun je twee dingen doen.

  1. All in gaan. Fight. Dus of je gaat staan waar je voor staat en je laat je visie zien. Je verzamelt een community van gelijkgestemden om je heen. Leid. En je gaat groeien door mensen een houvast te geven in deze tijd. 
  2. Of je trekt je terug, flight, je wordt onzichtbaar, je wordt bang, je wordt angstig en niemand ziet je meer. Niemand krijgt de gelegenheid om jou te leren kennen, leuk te vinden en te vertrouwen voordat ze klant worden. En dus krijg je geen klanten meer.

Mijn besluit staat vast: ik ga voor optie 1. Hoe? Door te leiden en zichtbaar te zijn op een hele ontspannen en fijne manier. Gewoon via mijn online community, in contact met m’n achterban, met m’n netwerk en m’n klanten. Zichtbaar zijn betekent niet: een lading kritiek over je heen krijgen. Ook niet: van de daken schreeuwen hoe goed je bent. Wat wel? Dat je er bent voor een ander en dat je luistert, helpt en content maakt op basis van wat de ander nodig heeft. Op basis van connectie.

Ben je niet zichtbaar?

Dan ga je automatisch voor optie 2. En dat is natuurlijk doodzonde.

Als mensen niet weten wie je bent, waar je voor staat, wat je onderscheidt ten opzichte van anderen, dan ga je ze gewoon verliezen. Of nog erger, dan kopen ze niet bij jou, maar bij de concurrent. Omdat jij te bang was om die potentiële klant de gelegenheid te geven om met jou een connectie te maken. Omdat jij niet zichtbaar durfde te zijn.

Je kunt niet aan de ene kant meer klanten willen helpen, een beter resultaat in je business nastreven en mensen via je eigen netwerk willen aantrekken, wanneer je aan de andere kant onzichtbaar bent. Je kunt niet een geheim en een succes zijn tegelijkertijd. 

Juist in tijden van crisis moet je kleur bekennen. 

Ik zie mensen om me heen die bang zijn. Heb ik volgende week nog wel inkomen? Heb ik volgende maand nog wel inkomen? Heb ik m’n baan nog? Gaat het wel goed? En juist in deze tijden is het belangrijk dat je dus in actie komt. 

Het gaat erom dat mensen behoefte hebben aan visie en duidelijkheid en een groep mensen waar ze zich aan vast kunnen houden. Dus of je gaat all in en je bent zichtbaar en je bent een rots in de branding voor anderen. Of je wordt onzichtbaar. Mensen weten je niet meer te vinden en gaan dus op zoek naar iemand anders die zich wel uitspreekt en die wel dat vertrouwen en die rust en die hulp kan bieden. 

Je kunt het een beetje zien als de oude manier versus de nieuwe manier. Je zult het zelf ook merken in je bedrijf. Alle manieren die eerst gewoon goed werkten, die werken nu niet meer. 

  • Mensen weten niet zomaar je website te vinden
  • Mensen weten niet zomaar de deur naar je kantoor te vinden. Die lopen niet meer toevallig langs. 
  • Waar verkopen voorheen makkelijk ging, is het nu moeilijker geworden. 
  • Adverteren is te duur. Wat doe je?

Gelukkig kun je organisch nog steeds aan de leukste klanten komen. Juist nu. Mensen zijn onzeker en hebben behoefte aan een plan. Behoefte aan duidelijkheid, behoefte aan een leider. Ja, jouw klanten ook. En in deze tijd, als mensen onzeker zijn, dan verlangen ze eigenlijk maar één ding: connectie. Connectie met gelijkgestemden. 

Connectie met mensen die ze vertrouwen, waar ze zich veilig voelen, waar ze zich aan op kunnen trekken en waar ze zich aan vast kunnen houden. 

Jij kunt die rots in de branding voor hen zijn

Maar dan moet je wel durven. Wie wil jij zijn tijdens deze perfecte storm? Wil jij de ondernemer zijn die er voor gaat? Die er echt voor anderen is in deze moeilijke tijd? Of wil je de ondernemer zijn die zich gaat verstoppen en die zegt ‘ik ben er even niet, ik kan niet zichtbaar zijn, ik wil het niet’. 

Met als gevolg dat je ten onder gaat in de storm. 

Jij hebt de keuze. Jij kan bepalen of je succesvol wordt. En juist van een crisis een groeispurt maakt. Of dat je onzichtbaar blijft en dat je eigenlijk ten onder gaat. 

Ik hoop echt met heel mijn hart dat je voor het eerste kiest en dat je daar gaat staan als rots in de branding. Mensen hebben een community meer dan ooit nodig om zich aan op te trekken, om hun identiteit aan te verlenen. 

Zeker als de wereld om hun heen onzeker is en nog wel eventjes onzeker blijft. En het is aan jou om op te staan en om je community is ook te leiden door deze onzekere tijden. En ja, dat is oncomfortabel. Ja, dat is spannend, dat is eng. Ik vond de eerste keren dat ik live ging en dat ik voor een groep stond ook ontzettend spannend. Maar oefening baart kunst. Je comfortzone wordt steeds groter als je niet gaat voor perfectie, maar voor doen.

Ik moet vanmiddag spreken voor een groep ondernemers. In Utrecht. Vroeger vond ik spreken voor groepen ontzettend spannend. Knikkende knieën. Pijn in mijn buik. Ik durfde niet. Ik dacht “waarom heb ik hier in godsnaam ja tegen gezegd?” 

Maar het punt is dat je gaat pas groeien, als je in die oncomfortabele gevoelens zit. Als je bereid bent om het moeilijke te doen, wordt al het andere daarna makkelijker. 

Alleen wanneer je bereid bent om je oncomfortabel te voelen, om die mensen uit te nodigen voor je community, om live te gaan, om jezelf zichtbaar te maken. Dan ga je groeien. 

Groei zit hem niet in in je comfortzone blijven.

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Dan gaat er niets veranderen. Zeker in deze onzekere tijden niet. Stilstaan is achteruit gaan. 

Zelf zit ik nu middenin een internationaal leiderschapsprogramma. Ik ben bijna klaar en ik kan je verklappen: dat was niet makkelijk. Maar ik heb een mega groei doorgemaakt. Ik ben zo vaak uit mijn comfortzone gegooid dat ik het niet eens meer kan tellen! 

Vond ik dat leuk? Nee. Vond ik het eng? Ja! Eén keer was ik zo bang, dat ik gewoon moest huilen. Zo eng vond ik het. En toch deed ik het, want ik weet dat dit heel cliché klintk wat ik nu ga zeggen, maar het is gewoon waar. 

Out of your comfortzone is where the magic begins.

Dus. 

Heb jij nu buikpijn? 

Ben je nu ongelooflijk bang om die leiderschap te pakken? Do you fight or flight? 

Om zichtbaar te zijn via social media. 

Om zichtbaar te zijn in je community? 

Voel je de zenuwen door je lijf gieren? 

Mooi! Want dat betekent dat je durft. Dat betekent dat je in een groeifase zit. 

Het is een heel mooi teken als je iets spannend vindt. Het hoort er namelijk gewoon bij. En ik wist het ook niet. Ik dacht ook “Nee, ik ga dit niet doen”. 

Beren op de weg, spinsels in je hoofd

Ken je dat stemmetje in je hoofd die allerlei bezwaren gaat verzinnen? Excuses om veilig te blijven? 

“Nee, dit is niet de juiste tijd.” 

“Nee, ik heb geen tijd.” 

“Nee, ik kan niet investering niet doen.”

“Nee, moet mijn website nog afmaken.” 

Laat me je iets verklappen. Dat stemmetje in je hoofd, dat is zelf-sabotage. Dat stemmetje is bedoeld om je veilig te houden. Maar dan ga je niet groeien. Is dat wat je wil?

De ontspannen leider

Deze onzekere wereld heeft leiders nodig. 

Jouw klanten en potentiële klanten hebben leiders nodig. 

Leiders die voor je gaan staan, leiders die echt helpen, die luisteren en die anderen kunnen dragen. 

En als jij ook maar een klein beetje iets filantropisch hebt in je bedrijf. Als je je ook maar enigszins hebt besloten dat je dit wilt doen om anderen te helpen en die passie wilt overdragen aan anderen. Dan is het NU de tijd om op te staan en te leiden. 

Het is niet de tijd voor excuses. Het is niet de tijd om in ons veilige coconnetje te blijven zitten. 

Nu is de tijd waarin de strugglende ondernemer zich onderscheidt van de ontspannen leider. 

De community leider, degene die ervoor durft te staan. 

Dit is de tijd meer dan ooit dat mensen onzeker zijn, dat ze niet weten wat ze verwachten en dat ze zich vast willen klampen aan iemand die er staat. En jij kunt dat. Ik weet het zeker, jij kunt het. Want als ik het kan, dan kan jij het ook.

Dus: ga gewoon voor die community.

Ga hem opbouwen. 

Als je er buikpijn van hebt, juist goed.

Als je een keertje iemand krijgt die het niet met je eens is, juist goed. 

Want dat betekent dat je aan t groeien bent. Dat betekent dat je kleur durft te bekennen. Dat betekent dat mensen voor jou kiezen en niet voor de concurrent. 

Jij hebt de controle. Jij hebt de keuze. Waar ga ik voor? Ga ik me verstoppen en hopen dat deze storm overwaait? Waarop de kans natuurlijk groot is dat je gewoon failliet gaat, of je tent moet sluiten, dat het niet gaat lukken. 

Of ga je eindelijk staan waar je voor staat en pak je je leiderschapsrol? 

Als je voor die tweede gaat, wil ik je dolgraag helpen. Laat eventjes weten via de mail, een Instagram DM, in de Community Leaders Club of via m’n social media als deze boodschap bij je resoneert. 

Ik ben heel erg benieuwd naar je mening en ik kijk er naar uit om je verder te helpen met community building. Want een online community is de nieuwe manier van communiceren. Het is de beste en makkelijkste manier om online relaties op te bouwen, zodat je een groep fans om je heen verzamelt die je niet kunnen wachten om van je te kopen. Waarom? Omdat je een relatie met hen opbouwt. In deze perfecte storm is dat keihard nodig. 

 

Liefs,

Maartje

Gerelateerd

  • Voor het eerst in Nederland: Vogue pop-up store

  • De feestelijke opening van eerste winkel LaDress

  • Boek ‘Vind je eindman’ helpt single vrouwen aan een man

  • Column Liesbeth Moolhuysen: Blijf communiceren en blijf in beweging