Hoe word je binnen een jaar betaald keynote spreker? Deel 3: van niets naar harde euro’s
Je spreekt regelmatig (gratis) op events, deelt je verhalen op social media en steeds meer mensen weten je via via te vinden als spreker en expert. Hartstikke leuk! Maar het kost ook erg veel tijd. Tijd waarin je geen geld kunt verdienen. De grootste uitdaging is dus: hoe zet je die gratis keynotes om naar harde euro’s?
Het grootste probleem als je gratis spreekt op events, is de tijd die het je kost. Tijd om met de organisatie te overleggen wat hun wensen zijn, je te verdiepen in de doelgroep, een goed verhaal in elkaar te zetten, een mooie powerpoint presentatie te ontwerpen, je verhaal te oefenen, reistijd naar de locatie, de talk zelf, en natuurlijk de tijd erna die je gebruikt om te netwerken en vragen te beantwoorden. Vooral als beginnend spreker ben je zo een week fulltime bezig met het voorbereiden en doen van een keynote. En dat geeft niet als je een duidelijk doel voor ogen hebt. Maar op een gegeven moment wil je deze investering, direct of indirect, natuurlijk wel terug verdienen.
Hoe pak je dat aan?
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Mijn weg was er een van heel veel (tijd) investeren en een jaar lang zoveel mogelijk spreken. Gratis. Om ervaring op te doen. Alle keynotes heb ik met mijn community gedeeld via social media, om mijn netwerk te informeren. Daarnaast heb ik om een aantal referenties gevraagd en liet ik foto’s maken door iemand uit het publiek, die ik met mijn community op social media deelde. Mijn netwerk heb ik actief om hulp gevraagd. Op een gegeven moment kwamen er via via steeds meer opdrachten mijn kant op.
Hoe verdien je geld met spreken?
Het antwoord is simpel: op een gegeven moment vraag je er gewoon om. En als er geen budget is, maak je voor jezelf een duidelijke afweging: is deze talk goed voor mijn netwerk en exposure en kan ik er daardoor indirect geld uithalen? Of levert het eigenlijk niets op? Weet wat je waard bent en onderhandel. Inmiddels doet sprekerbureau The Next Speaker deze onderhandelingen voor mij, heel fijn.
Mijn learnings:
- Wees onderscheidend in je verhaal
- Deel foto’s van je keynotes met je community
- Vraag om referenties en plaats die op je website en LinkedIn
- Bundel krachten met andere keynote sprekers, bijvoorbeeld in een community als WomenTalkTech. Kun je niet? Gun een ander die kans.
- Heb je genoeg ervaring? Start met het vragen van een vergoeding
- Sluit je aan bij een sprekerbureau die de onderhandelingen voor je doet, zodat jij je kunt focussen op de inhoud en voorbereiding van je keynotes
Inmiddels ben ik dus betaald keynote speaker en zie je me sinds kort ook op TV als Digital community expert bij het tv-programma 6 inside. Allemaal doordat ik een jaar geleden de knoop heb doorgehakt om zichtbaarder te zijn en te werken aan mijn ‘thought leadership’. En dat gun ik jou ook! Heel veel succes.
Dit artikel is geschreven door Maartje Blijleven van WomenTalkTech. Zij is deze maand, samen met Jessika Lynch, hoofdredacteur van Vrouw Nieuws.