Nieuwe app Afgeprijsd speurt eten op dat bijna over de datum is
Supermarkten bieden regelmatig producten met korting aan omdat die bijna over de houdbaarheidsdatum zijn. Het is voordelig om deze in te slaan, maar we lopen toch vaak voorbij het schap. De afgeprijsde kip stond immers nou eenmaal niet op het menu voor vanavond. Om die verrassing voor te zijn, is de app Afgeprijsd ontwikkeld.
Dankzij de nieuwe applicatie worden klanten op de hoogte gesteld van supermarktproducten die bijna over de datum zijn. August de Vocht, IT ondernemer uit Tilburg en het brein achter dit idee, zag een gat in de markt voor de applicatie. “In 2013 liep ik door een supermarkt om boodschappen te doen. Ik had een lijstje gemaakt met wat ik zou gaan koken. In de winkel zag ik allemaal aanbiedingen. Als ik eerder van de kortingen had geweten, dan had ik mijn lijstje anders samengesteld”, vertelt hij aan de Volkskrant.
Uitblinken
Bij de app zijn meer dan honderd supermarkten aangesloten. De supermarkteigenaren scannen en fotograferen zelf hun afgeprijsde producten, om ze vervolgens te uploaden in de app. Inmiddels beschikt de applicatie over een groeiende database, met maar liefst veertigduizend producten.
Niet alle supermarkten zijn fan van de nieuwe applicatie, zegt Toine Timmermans, programmamanager duurzame voedselketens aan de Universiteit Wageningen. “Het afprijzen van producten waarvan de datum bijna verstrijkt, is vaste praktijk geworden voor de supermarktketens. Maar om daar actief reclame voor te maken, is een ander verhaal”, legt Toine uit aan de Volkskrant. “Ik denk dat ze bang zijn voor hun imago. Elke supermarkt wil vooral uitblinken in vers. Niet met ‘oude’ producten.”
August de Vocht constateert een daling in voedselverspilling tot 25 procent bij alle supermarkten die aangesloten zijn bij ‘Afgeprijsd’.