In ‘De wereld van mijn Dochter’ merkstrateeg bij de Rabobank, Marianne Bruijn, over financiële zelfredzaamheid van vrouwen.
Als je Marianne vraagt hoe de wereld van haar dochter er in de toekomst uit moet zien antwoordt ze met enige twijfel: “Hopelijk met evenredigheid van mannelijke en vrouwelijke energie. Dat masculiene en feminiene eigenschappen en waarden goed in balans zijn.” Zelf heeft ze drie dochters en weet ze maar al te goed dat we daar nog lang niet zijn. “Ik dacht dat we als Nederland in de top 30 zaten qua gendergelijkheid maar na onderzoek blijkt dat we op de 31e plek staan! Ver onder andere West-Europese landen en Noord-Amerika. Toen ik dit zag, vroeg ik me af: “Wat gaat hier niet goed?”
Als merkstrateeg bij de Rabobank richt Marianne zich onder andere op het maatschappelijke thema financiële gezondheid, dus zeker ook die van vrouwen. “In de cultuur waar we vandaan komen, hebben we veel meer part time werkende vrouwen dan full time werkneemsters en meer dan de helft van de vrouwen is financieel niet zelfredzaam.” Gender-ongelijkheid berust veelal op onbewuste, diepgewortelde sociale patronen en dat verander je niet zomaar. Denk maar eens aan het hardnekkige beeld dat onze maatschappij heeft over moeders die voltijds werken. Ondertussen is nog maar 50% van de vrouwen in Nederland financieel zelfredzaam. Het gaat veel te langzaam voor onze dochters en zelfs kleindochters. Dus wat is ervoor nodig om het proces te versnellen?
Financiële zelfredzaamheid gaat niet alleen over geld. Het gaat ook over mentaliteit, doorzettingsvermogen, jezelf blijven ontwikkelen en carrière maken. “Corona en thuiswerken hebben mijn dochters ook laten inzien hoe hard ik werk voor het leven dat we leiden.” Je kunt dan ook niet vroeg genoeg beginnen met de financiële opvoeding als het aan Marianne ligt. De digitale wereld heeft er ook voor gezorgd dat het financiële bewustzijn afneemt. Een aankoop is immers in een handomdraai gedaan.
“Mijn kinderen hebben nu al een eigen bankrekening met app en pinpas. Als ze boodschappen voor mij doen met hun pinpas sturen ze mij direct een Tikkie. Ze mogen zelf bepalen waar ze hun zakgeld aan uitgeven. Als ze 7 euro van de 10 euro per week hebben uitgegeven, raad ik ze wel aan om de 3 euro die over is te sparen. En bijvoorbeeld door ze te wijzen op het verkopen van kleren op Vinted worden ze eager om van de 10 euro 20 euro te maken.” En dat de financiële opvoeding haar vruchten afwerpt is wel duidelijk. “De ondernemersmentaliteit zit er nu al goed in want er gaan wekelijks doosjes met kleren naar Vinted. Zo mooi om te zien.”
Het boek ‘The female fix, jouw weg naar financiële vrijheid’ van Marianne Bruijn is vanaf nu te koop.