In de spotlight: Verona de Waal

Yoga is tegenwoordig enorm populair. De laatste jaren zijn veel modellen en andere bekende gezichten helemaal hoteldebotel van deze sport. Verona de Waal is yogadocente en geeft les in Hatha yoga en een vrij nieuwe vorm van yoga: Yoga & Running. ‘’Yoga zweverig? Kom het eens proberen zou ik zeggen!’’

Yoga is voor Verona de Waal het beste dat ze ooit voor zichzelf heeft gedaan. ‘’Het heeft mij zoveel inzicht gegeven in grote levensvragen, maar ook rust. Yoga is geen toverstokje maar het geeft wel een andere blik op het leven. Ik ben gaan leven vanuit overgave en overvloed. Yoga helpt om wat zich ook aandient niet in paniek te raken of impulsief te reageren, maar te beseffen dat alles wat gebeurt een reden heeft. Yoga helpt om, wat zich ook aandient, niet in paniek te raken of impulsief te reageren. Het helpt om te beseffen dat alles wat gebeurt een reden heeft.’’ Ondanks de mooie woorden noemt Verona de Waal yoga absoluut niet zweverig. ‘’ het is juist heel erg in het hier en nu zijn. Mensen die denken dat yoga zweverig is, zouden eens uit hun comfortzone moeten stappen en een les moeten nemen. Het is geschikt voor iedereen van alle leeftijden. Er is yoga voor verstandelijk gehandicapten, tieners, senioren, maar ook voor mensen die fysiek meer uitdaging zoeken of juist meditatief. Ik ken persoonlijk niemand die niet na een paar lessen om is.’’

Foto: Verona de Waal
Foto: Verona de Waal

Yoga & Running

Yoga & Running is een combinatie van yoga en hardlopen. Hardlopen stimuleert de botopbouw, er komt meer endorfine vrij en je voelt je energiek. Yoga geeft rust, ruimte en focust op ontspanning. ‘’Spieren die door hardlopen kort en stijf kunnen worden, krijgen bij yoga de kans om te ontspannen en weer soepel te worden. Ook de ademhalingsoefeningen die bij yoga horen zijn heel nuttig om tijdens het rennen te gebruiken. Je leert je longen volledig te gebruiken waardoor zuurstof naar de gebieden in je lichaam kan gaan die het hard nodig hebben tijdens inspanning. Zo voorkom je verzuring en blessures.’’ Een les Yoga & Running begint dan ook met een half uur losmaakoefeningen, een half uur hardlopen met als focus het loslaten van spanningen en vervolgens vijftien minuten ontspannen.

Foto: Verona de Waal
Foto: Verona de Waal

Tips

Een yogalerares is natuurlijk een expert in ontspanning. Als tip geeft Verona de Waal: ‘’Probeer afspraken met jezelf te maken om tijd vrij te maken voor jezelf, zonder telefoon en zonder gestoord te worden. Ga voelen waar jij blij van wordt. Dat kan hardlopen zijn, maar ook fotograferen of een film kijken. Zorg ook voor genoeg slaap en een gezonde voeding. Een uitgerust en goed gevoed lichaam is makkelijker te ontspannen. Oh, en neem eens een yogales. Probeer wat verschillende stijlen uit en kijk wat bij je past. De meeste proeflessen zijn gratis.’’


Lees ook:

Gerelateerd

  • In de spotlight: Vivien de Vries

  • In de spotlight: Sofie Chanou van Lekker en Simpel

  • Ontwerper David Laport toont bijzondere collectie

  • Alzheimer Nederland: ‘Draag twee verschillende sokken’