Het gelijk van het bereik

“Waar doen we het eigenlijk allemaal voor?” riep Chantal Janzen in haar speech bij de uitreiking van de Televizierring 2019 over het werken in de media. Die vraag is ontzettend belangrijk. Door aan dit antwoord te werken met mijn collega’s bij AVROTROS dragen wij bij aan een betere wereld. Hoe ik dat doe?

Vrouw achter de schermen

Als muzieksamensteller van NPORadio4 heb ik al meer dan 15 jaar een superbaan. Rond de 100.000 luisteraars hebben dagelijks plezier van mijn werk. De keerzijde hiervan is dat ik me wel eens afvroeg –als ik met de koptelefoon op in de kantoortuin zat- wie er op mij zit te wachten als ik ooit ontslagen zou worden. Soms wist ik wel waar ik het voor deed: bijvoorbeeld toen ik kinderen uitnodigde bij ons radioprogramma. Die rode wangen die helemaal opgingen in wat ze zagen en hoorden, zo mooi. Je weet: als je nú dat zaadje plant, kopen ze over 40 jaar een abonnement voor het Concertgebouw.

Publieke Waarde

Publieke waarde is eigenlijk het effect van alles wat organisaties en bedrijven leveren, op ons leefklimaat. Dat kan zowel positief als negatief zijn. Alle bedrijven, zowel profit als non-profit, dienen de wereld een stukje beter te maken, toch? De publieke omroep wordt gefinancierd met publiek geld. Mijn missie is die waarde uitleggen en optimaliseren.

De maatschappelijke waarde van de publieke omroep mag ook beter uitgelegd. Mensen beseffen vaak niet dat ons nieuws nooit fake is, dat er geen fabrikant achter informatie over een medicijn zit (zoals op internet) en dat wij opkomen voor mensen die dat zelf niet kunnen. Als we met onze publieke omroep beter gaan samenwerken mét en voor ons publiek, dan kunnen we –nog veel meer dan nu gebeurt- dingen ten goede veranderen in de samenleving, daar ben ik van overtuigd.

Harvard

Een jaar geleden bezocht ik een college van professor Mark Moore op Harvard met het onderwerp ‘Public Value’. Dat sloeg bij mij in als een bom. Hier konden we zóveel mee bij de omroep. ’s Avonds tijdens het diner sprak ik erover met de executive-cursisten en tot mijn verbazing bleek ik op hun niveau mee te kunnen praten. De dag erna had ik een inspirerende discussie met enkele hoogleraren en was er sprake van een echte klik op het onderwerp. Terug in Nederland ging het met mij aan de haal als een te grote hond aan een te dun touwtje. Alles wat los en vast zat, heb ik erover lezen. Op LinkedIn heb ik de vraag gezet: ‘Wie weet iets van publieke waarde en mag ik daarover uithoren?’

Van content first naar impact first

Na Harvard ben ik dapper met mijn allereerste Powerpoint op de directie van AVROTROS afgestapt en heb gezegd: ‘Ik heb een enorme bak kennis ontdekt waar we denk ik iets mee kunnen. Hiermee worden we van een diepere betekenis voor de samenleving, en doelmatiger, efficiënter, transparanter voor ons publiek’. Nadat ik nogal bijdehand riep: ‘Niet ‘content-first’ maar ‘impact first’, werd ik met opgetrokken wenkbrauw aangekeken, maar kreeg ik wél de ruimte om het uit te werken. In mijn passie voel me ik me inmiddels gesteund door de directie van AVROTROS. We doen dit samen.

Daar doen we het voor

Als we met alle producties van de publieke omroep mensen de wereld om hen heen beter kunnen laten begrijpen, als we ze ervan bewust maken dat ze er invloed op hebben en als we mensen naar een gelijkwaardig niveau van kennis en informatie kunnen brengen en kunnen verbinden met ontwikkelingen in de maatschappij, negatieve ervaringen doen vergeten en positieve ervaringen kunnen geven, dan werken we daarmee naar een betere cohesie in onze samenleving: tégen polarisatie in. En zo krijgen we een betere democratische samenleving en daarmee een betere wereld. Dáár doen we het voor, Chantal!

Dit artikel is geschreven door Hanneke Jansen, projectmanager Social Impact & Public Value en muzieksamensteller/regisseur NPO Radio4 bij AVROTROS.

Gerelateerd

  • Anticonceptie: doe jij aan double Dutch?

  • 10 misvattingen over seks

  • Hoe tast stress het brein aan?

  • De leukste zwijmelfilms voor een knuffelige valentijn