Gelijk is Anders

Afgelopen weekend vond het Gelijk=Anders festival plaats. Er wordt nog steeds hard gewerkt aan de Agenda voor de Toekomst, die in September gepresenteerd zal worden aan de politiek.

De dag werd geopend door Nicky McIntyre, directeur van vrouwenfonds Mama Cash. Ze benadrukte hoe veel er al veranderd is ten opzichte van vroeger: vrouwen aan de top zijn niet meer uitzonderlijk, discriminatie van vrouwen is niet meer acceptabel, er wordt aandacht besteed aan vrouwenrechten en vrouwen laten zich steeds vaker horen. “Zoals bijvoorbeeld hier op dit festival.”

gelijkisanders_josefine

Toch zijn er nog steeds initiatieven als Gelijk=Anders nodig om meer te bereiken. Ruim de helft van de wereldbevolking bestaat uit vrouwen. Zij doen tweederde van het werk, verdienen tien procent van het wereldinkomen en hebben maar één procent van alle bezittingen in handen.

Daarom werd er onder andere gewerkt aan de Agenda voor de Toekomst. Deze Agenda voor de Toekomst zal in September aan de politiek gepresenteerd worden. Op het festival werden alle bezoeker aangemoedigd hun boodschap daarvoor achter te laten. Dat kan nog steeds op Twitter met de hashtag #gelijkis

De agenda richt zich op internationele en nationale doelen. Dit zijn de nationale punten die momenteel op de agenda staan:

  • In 2025 leert ieder kind op de basisschool om (gender) stereotypes te herkennen en uit te dagen.
  • In 2025 heeft slechts één op de vier meisjes en vrouwen nog met geweld te maken.
  • In 2025 zijn vrouwen even vaak als mannen financiëel onafhankelijk.
  • In 2025 besteden vrouwen en mannen evenveel tijd aan onbetaalde (zorg)taken.
  • In 2025 is meer tijd en geld geïnvesteerd in sport voor meisjes en vrouwen in het onderwijs, reguliere sportactiviteiten en zelfverdedigingsporten.
  • In 2025 zijn er geen typische mannen- en vrouwenopleidingen meer.

Meedenken kan nog steeds via #gelijkis op Twitter.
https://twitter.com/gelijkis/status/615497468483108865

Gerelateerd

  • Musthave sneakers van SYOU voor de zomer

  • Dé modetrends voor 2016

  • In de spotlight: Caterina Occhio van SeeMe

  • Cornelie Weller van Publicis One: “Ik word heel blij van tevreden werknemers”