Do’s voor het maken van je eigen podcast

“Ik wil graag mijn eigen podcast starten, maar waar en hoe begin ik?” Deze vraag wordt me dagelijks gesteld. En natuurlijk kun je het wiel zelf uitvinden, maar het bespaart je tijd en een hoop frustraties als je leert van iemand die je voorging.

Als je iets nieuws leert, of het nu saxofoon spelen, breien of een podcast opnemen is, zijn er een aantal do’s and don’ts die heel handig zijn om te weten voordat je begint. Aangezien ik zelf al een aantal keren een podcast startte én daar anderen mee help, heb ik 10 Do’s en 10 Don’ts voor het maken van je eigen podcast op een rijtje gezet. Zodat je het wiel niet meer opnieuw hoeft uit te vinden en leert van mijn fouten en successen.

In dit artikel lees je 10 Do’s, de volgende keer de 10 Don’ts voor het succesvol starten van je eigen podcast. Let’s GO!

Do #1 Start

Podcasts groeien als kool en ook in 2020 zal het aantal podcasts en luisteraars doorgroeien. 2020 zal niet het eindstation van de groei zijn. De verwachting is dat het maken en luisteren van podcasts de komende jaren net als de afgelopen jaren explosief zal groeien. Dat betekent dat het nu nog mogelijk is om met jouw eigen podcast een enorm verschil te maken voor je luisteraars. Wacht dus niet met het beginnen van je eigen podcast, maar Start.

Do #2 Professionaliseer

Doordat er meer podcasts bijkomen, zullen podcast makers zich gaan onderscheiden door de podcast shows te professionaliseren. In Amerika zijn prachtige hoorspelachtige blockbuster te beluisteren van o.a. Netflix en HBO, maar ook in Nederland zijn mooie true crime voorbeelden zoals De Moord op Patrick, De Brand in het Landhuis en Laura H. Misschien is dit voor jouw eigen podcast nog een stapje te ver, maar kijk hoe je jouw eigen podcast kunt professionaliseren, bijvoorbeeld door goede apparatuur te gebruiken en in het editing proces tunes, audio effecten of muziek toe te voegen.

Do #3 Vraag

Vraag je luisteraars om zich te abonneren op je podcast of een review achter te laten over je podcast. Dit kun je doen door deze vraag te stellen in een vaste outro van elke aflevering. Op die manier zal je podcast hoger komen in de podcast ranking. En dus sneller worden beluisterd door anderen. Vraag ook of je luisteraars je aflevering willen delen. Heb je bijvoorbeeld een podcast met restaurant tips, vraag of je luisteraars (waarschijnlijk restaurant liefhebbers) jouw podcast willen delen met andere restaurant liefhebbers die zij kennen.

Do #4 Kies

Durf te kiezen voor een niche en maak voor deze doelgroep relevante content. Je mag echt heel specifiek zijn en uitblinken in jouw specialisme. Zo is er in Amerika een podcast over kantoor artikelen. Misschien nét iets te specifiek voor jou zelf . Maar even om aan te geven dat hoe specifieker jij kiest, jouw luisteraar ook heel gericht jouw podcast kiest.

Do #5 Persoonlijk

Je mag in een podcast heel persoonlijk zijn. Hoe authentieker jij bent in je podcast, hoe beter jouw luisteraar jou kan leren kennen. Een gevolg is dat ze jou gaan vertrouwen. Daardoor luisteren ze vaker naar je podcast én zullen ze podcast tippen aan anderen.

Do #6 Slimme content creatie

Bedenk hoe je je podcast content wilt inzetten. Laat je je podcast transcriberen, zodat je er blogs van kunt maken? Of laat je een video meelopen, zodat je zowel audio als video- content hebt? Denk slim na, op deze manier kun je je content oneindig hergebruiken en wordt je podcast geen ‘dingetje erbij’.

Do #7 Out of the box

Kijk verder dan je neus lang is en doe geen aannames over het starten van jouw eigen podcast. Grote merken als Tinder, KLM en IKEA podcasten op hun geheel eigen, unieke manier. Maar je hoeft echt geen groot bedrijf te zijn om te starten, dat kun jij ook! Denk creatief en out of the box. Kijk hoe je met creatief editen en het toevoegen van effecten en muziek jouw podcast (nog) leuker maakt. Of hoe je vaste rubrieken of vragen toevoegt aan je podcast.

Do #8 Verwijzen

Bereid je podcast voor, niet alleen de onderwerpen of volgorde, maar kijk ook waar je onderwerp eerdere podcast afleveringen raakt, zodat je kunt verwijzen. Op die manier is de kans groot dat jouw luisteraar meerdere afleveringen van jouw podcast luistert. Wist je trouwens dat 85 procent van jouw luisteraars meerdere afleveringen van jouw podcast luistert? Veel hè?!

Do #9 Format

Denk van te voren na over een vast format van je podcast afleveringen, dit scheelt op de lange termijn veel tijd. Wat is je doel van je podcast? Wat is de centrale vraag die je beantwoord wilt hebben? Welke rode draad zit er in elke aflevering, zonder saai te worden natuurlijk. Maar een rode draad zorgt wel voor herkenbaarheid, en daar houdt je luisteraar van, zoals bijvoorbeeld door vaste items in je afleveringen. En het maakt het een stuk makkelijker voor jou. Dus: wees consistent!

Do #10 Wees jezelf

Ga geen rol spelen alsof je bijvoorbeeld dat je alles zou moeten weten of allerlei jargon gaat gebruiken. Ook als je een podcast maakt voor een grote organisatie: mensen willen jou leren kennen, ze horen feilloos als je een rol speelt en dat werkt niet bepaald ‘luister-bevorderend’. Wees gewoon jezelf. Geef aan als je het niet weet, durf iets niet te weten, durf te vragen, durf je kwetsbaar op te stellen. Dat is wat je luisteraar wil: jou leren kennen. En niet een rol die je speelt.

Kun je nog wel wat extra hulp gebruiken om deze zomer écht te beginnen met podcasten? Je kunt gratis mijn Podcast Stappenplan downloaden waarmee je stap voor stap je eigen podcast opstart en inspirerende voorbeelden krijgt, zodat je het starten van je eigen podcast niet langer uitstelt.

Wil je dit artikel liever luisteren? Klik dan hier.

 

Gerelateerd

  • 5 sporten waarvan je niet wist dat ze bestaan

  • Rechtvaardigheid en duurzaamheid in de klimaatonderhandelingen

  • In de spotlight: actrice en cabaretière Funda Müjde

  • Onderzoek: De beste kinderopvangcentra zetten kinderen in de modder