Don’ts voor het maken van je eigen podcast

Sorry, maar dit artikel begint met slecht nieuws. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een podcastmaker na gemiddeld zeven afleveringen alweer stopt met podcasten. Oorzaak? In dit blog lees je 10 Don’ts voor jou als podcast maker in spé, zodat jij tijd en een hoop frustraties bespaart en leert van degenen die deze fouten maakten. Lees dit blog, zodat je het wiel niet meer opnieuw hoeft uit te vinden.

Vorige week las je 10 Do’s  deze week de 10 Don’ts voor het succesvol starten van je eigen podcast.

Don’t #1 Stop perfectionisme

Een podcast is geen plek waar je een rol hoeft te spelen of allerlei ingewikkelde vaktermen of jargon hoeft te gebruiken: wees gewoon jezelf. Stop met alle uh’tjes weg te editen of stiltes op te vullen. Jouw luisteraar wil jou horen en dus ook je imperfecties, omdat zij dan horen dat het helemaal niet erg is om imperfect te zijn. Je luisteraar wil ‘the real deal’. Jij bent inspirerend genoeg door gewoon jezelf te zijn. Stop perfectionisme.

Don’t #2 Van informeren naar inspireren

Een podcast is een uitstekend middel om te inspireren, minder om te informeren. Droge opsommingen of saaie statistieken zijn uitstekend voor een rapport of een boek, maar lenen zich minder voor een podcast. Vertel verhalen of laat anderen aan het woord om achtergronden te belichten. Ga van informeren naar inspireren.

Don’t #3 Inconsistentie

Killing voor jouw podcast is niet leveren wat je belooft. Teleurstelling = vertrouwensbreuk. Zorg ervoor dat die niet ontstaat, dus doe wat je zegt. Kondig je aan om eens per week te gaan publiceren? Doe dat dan ook. Elke vrijdag een nieuwe aflevering? Zorg dat die aflevering er ook echt elke vrijdag staat.

Don’t #4 Consumeren

Stop met consumeren, ga produceren. Jij hebt zoveel te vertellen of laat anderen aan het woord. Laat je niet afleiden door allerlei verleidingen zoals samenwerkingen die je niets opleveren of social media posts die je niet brengen waar je moet zijn. Houd de focus op produceren in plaats van consumeren en je hebt in no-time een voorsprong op je concurrenten.

Don’t #5 Niet beginnen

Alhoewel er steeds meer podcasts bijkomen, zijn er maar weinig bedrijven in Nederland die podcasting écht serieus nemen. Kijk om je heen: welk bedrijf heeft een succesvolle podcast? En daarmee bedoel ik een bedrijf die consistent waardevolle afleveringen produceert en geld verdient met zijn podcast? Precies: weinig. Nu is het moment om te gaan podcasten, zeker omdat jouw doelgroep op dit moment thuis is en zit te wachten op jouw kennis en inspiratie die ze tot zich kunnen nemen op een super efficiënte manier: als ze autorijden, sporten of koken bijvoorbeeld. Wat je dus zeker niet moet doen, is wachten met podcasten. Voor je het weet, word je ingehaald. Start!

Don’t #6 Bescheiden

Ben je begonnen met je podcast? Top! Wees dan vooral niet bescheiden en vertel te pas en te onpas over je podcast. Bijvoorbeeld als je ergens gaat spreken, in je boek of als je anderen spreekt, noem je consequent je podcast. En vraag je vrienden, volgers en e-mail lijst om je podcast te delen, het zal je verbazen hoe graag anderen je willen helpen.

Don’t #7 Verkopen

Zorg dat je podcast geen advertentie wordt of commercial, kortom: ga niet verkopen in je podcast, daarvoor is een podcast niet geschikt. Vertel verhalen, laat je luisteraar dromen en verlangen. Dan spreek je het emotionele brein van je luisteraar aan, dat is waar uiteindelijk de koop beslissing wordt gemaakt. Zorg dat je top-of-mind komt bij je luisteraar, op die manier zal hij aan je denken als hij iets zoekt wat jij te koop hebt. Maar ga niet voor de quick win. Een podcast is een duurzame strategie die je op de lange termijn heel veel leads, klanten en inkomsten kan brengen. Denk niet korte, maar lange termijn.

Don’t #8 Starten zonder plan

Zoals je in de intro van dit blog al las, stoppen de meeste podcast makers er na gemiddeld zeven afleveringen al weer mee. Belangrijke oorzaak is dat de meeste bedrijven starten zonder plan of borging binnen de organisatie, waardoor het goede voornemen al snel blijft bij een ‘leuk idee’ en verzandt. Van te voren nadenken over de belangrijkste ingrediënten van je podcast is essentieel. Ik maakte hiervoor het gratis Podcast Stappenplan. Wil je dit ontvangen, laat het weten door het plaatsen van een comment onder dit blog, en ik stuur je het Plan via een DM.

Don’t #9 Authentiek

Bespaar niet op je hard- en/ of software. Natuurlijk kun je met je telefoon opnemen, maar zorg dat het tenminste een goede is. Tijdens je podcast afleveringen zit je voor lange tijd in de oren van een potentiële klant. Hoe wil je dat jij ‘blijft hangen’ bij je luisteraar? Vanwege crappy kwaliteit of excellente audio? Informeer je goed en kies voor kwaliteit.

Don’t #10 Wacht nog even met je podcast

Wist drie jaar geleden nog bijna niemand wat een podcast was, nu is een podcast steeds meer ‘mainstream’ en dat zal in 2020 doorzetten. Kortom: podcasts maken én luisteren wordt steeds bekender; even de radio aanzetten of een boek lezen zal steeds meer worden vervangen door het luisteren van een podcast. Je kunt nu nog het verschil maken met jouw eigen podcast, dus wacht niet langer en start nu je eigen podcast.

Kun je nog wel wat extra hulp gebruiken om deze zomer écht te beginnen met podcasten? Je kunt gratis mijn Podcast Stappenplan downloaden waarmee je stap voor stap je eigen podcast opstart en inspirerende voorbeelden krijgt, zodat je het starten van je eigen podcast niet langer uitstelt.

Gerelateerd

  • In de spotlight: Sandra van de Bunt van restaurant De Leuf

  • “Kinderbeha voedt onzekerheid over lichaam”

  • Gelijk is Anders

  • Vnieuws

    Female Entrepreneur Mette van der Veer groeit internationaal door met haar bedrijf Flower and Power: ”Op jachten en in luxe huizen is er veel vraag naar duurzame bloemen”