Daf Dubbelman zet zich met KRNWTR+ in voor de verduurzaming van water: ‘‘We hebben een positief verhaal, maar er zit ook veel boosheid’’

Water is een belangrijk thema binnen de klimaatproblematiek. Toegang tot schoon drinkwater is onmisbaar, maar door de gevolgen van de klimaatverandering is dat niet voor iedereen in de wereld mogelijk. De afgelopen jaren is KRNWTR+ enorm gegroeid. De sociale onderneming biedt duurzame tappunten aan die kraanwater filteren en koelen en zowel plat als bruisend water tappen. Maar ook herbruikbare waterflessen voor consumenten behoren tot het assortiment. René Mioch ging in gesprek met Daf Dubbelman, managing partner van KRNWTR+.

Inzetten tegen zinloze verspilling

Met het aanbieden van duurzame tappunten strijdt KRNWT+ tegen de zinloze verspilling en vervuiling door plastic flessen en andere verpakkingen, die na eenmalig gebruik worden weggegooid. Jaarlijks belanden immers honderden miljoenen waterflesjes in zee, die komen terecht in de beruchte plastic soep. Stukjes microplastic worden niet alleen gegeten door alles wat leeft in de oceaan, maar ook wij mensen krijgen plastic binnen via de vissen die we eten. En daar maakt ook Dubbelman zich zorgen om. ‘‘Ik denk vooral aan de onzin van iets,’’ vertelt hij aan Mioch. ‘‘Er is heel veel verspilling in de wereld. En zeker waar we nu staan met de maatschappij, is het belangrijk dat we nu iets moeten doen.’’

Single used plastic

Er wordt namelijk ook onnodig veel plastic gebruikt door veel bedrijven en consumenten. ‘‘De marketingballon van de ‘grote jongens’ wil je lekprikken. Het idee dat hun water lekkerder is dan getapt water uit de kraan, is natuurlijk niet waar. Laten we vooral starten met de zinloze verspilling van single used plastic. Je moet je af en toe ook boos maken over al die flesjes en blikjes in de natuur.’’

Dubbelman vertelt vervolgens dat zijn bedrijf het verhaal positief probeert te brengen, maar er zit ook veel boosheid. ‘‘KRNWTR+ is een beweging om echt iets te veranderen in de maatschappij wat krom is. We willen echt een verandering bewerkstelligen die het patroon doorbreekt. Er wordt nog te veel water uit wegwerpverpakkingen gedronken. En dat komt ook nog eens van ver weg, gemiddeld 577 kilometer van de Nederlandse consument. Dat is van hier naar Kopenhagen. En als je dan die drank gaat vergelijken met kraanwater verschilt de kwaliteit weinig.’’

Asociaal

Volgens Dubbelman kun je het vergelijken met het rijden van een Hummer. Dat was een aantal jaar geleden nog heel cool.  Nu denkt iedereen over een Hummer rijder: ‘dat is best wel een asociaal persoon’. Zo gaat het ook met water worden, volgens Daf. ‘‘Vroeger was je een ‘cheap ass’ als je om leidingwater vroeg en zei dat je er best voor wilde betalen. Nu spreken mensen er elkaar op aan als je een drankje uit Italië zoals San Pellegrino bestelt terwijl er ook Nederlands water op de menukaart staat.’’

Toekomst van water

Dubbelman ziet een toekomst voor water met zo weinig mogelijk verspilling. ‘‘Een single used waterfles heeft gemiddeld drie liter water nodig om bij de consument te komen. Dat kan sociaal niet acceptabel meer zijn. Iedere consumer van KRNWTR+ moet dan ook een ambassadeur worden van ‘getapt water’.’’

Winst om impact te kunnen maken

KRNWTR+ is niet alleen een organisatie die zich inzet voor het klimaat, er moet immers ook genoeg geld worden verdiend. ‘‘Water is ook business,’’ legt Dubbelman uit. ‘‘Je hebt producten waar je heel lang zonder mee kunt doen maar een dag zonder water of liquide middelen dan heb je echt een probleem. Wij proberen onze ‘olievlek’, als ik het even verkeerd mag uitdrukken, zo snel mogelijk te laten verspreiden en te zorgen dat steeds meer mensen overstappen van single used verpakking naar water met filter of gewoon kraanwater met een dispenser.’’ 

Er moet winst gemaakt worden om een zo groot mogelijke impact te maken. ‘‘Alleen is de winst ondergeschikt aan onze maatschappelijke missie om de wereld te verbeteren door te verduurzamen op het gebied van drinkwater. Als wij geen winst zouden maken zouden we ook geen salarissen kunnen betalen, niet kunnen groeien en onze expansieplannen naar het buitenland, waar het probleem nog veel groter is, niet kunnen bewerkstelligen. Duurzame impact kun je niet maken als je alleen maar bezig bent met de maatschappelijke ‘angle’. Je moet je processen goed op orde hebben, je moet je mensen goed betalen en ja je moet ook een goede prijs rekenen aan je afnemers om de groei die je wil te kunnen krijgen. Eigenlijk zijn winst en impact complementair aan elkaar.’’

Sustainable Development Goals

De duurzame producten van KRNWTR+ dragen bij aan 7 van de 17 United Nations Sustainable Development Goals (SDG’s). Inmiddels maken maar liefst 1000 bedrijven, scholen en horecazaken gebruik van KRNWTR+ water tapinstallaties en zijn er in Nederland al meer dan 800 KRNWTR+ tappunten geplaatst. De sociale onderneming heeft klanten met Michelinsterren, maar ook tankstations en voetbalstadions. Ook hebben ruim 10.000 consumenten een rvs waterfles aangeschaft, waarmee zij samen 18 miljoen plastic waterflesjes hebben bespaard.

Gerelateerd

  • In de spotlight: Vivienne Westerhoud van Mamas en Haar eigen zaak!

  • Drie luxueuze schoenenwinkels in Brabant

  • In de spotlight: Vivian Acquah van Stichting Know Better Do Better

  • Mensen boos om Forever21 t-shirt