Winst en duurzaamheid: dat gaat toch niet samen?

Als ik ondernemers vertel dat ik winstadviseur ben, dan word ik meestal bedenkelijk of zelfs ronduit afkeurend aangekeken. De ondernemers die ik spreek, zijn mensen met een missie. Ze zijn begaan met het milieu, het klimaat of dieren. Winst maken hoort daar niet bij. Toch?

Het was 2017. Ik zie mezelf nog zitten, aan de keukentafel omringd door ordners van mijn boekhoudklanten. Onze 4 kinderen renden rond, een druk huishouden staarde me aan en ik voelde de plaatselijke politiek en een behoorlijk aantal vrijwilligers projecten waarbij ik betrokken was in mijn nek hijgen. Ik had een enorme drang om de wereld te verbeteren maar ik was uitgeput door alle ballen die ik hoog moest houden. Daarbij voelde het boekhoudwerk niet meer passend.  Ik wilde niet meer met het verleden bezig zijn, maar met de toekomst. Datgene doen wat me zo aan mijn hart ligt. Ik wilde de wereld verbeteren! Maar hoe?

Vanaf jongs af aan was ik al bezig met geld. Zodra ik mijn zakgeld kreeg, sprong ik op de fiets naar de plaatselijke bank om mijn geld te storten. Ik spaarde voor dingen waarvan ik vond dat ik het echt nodig had. Ik ben geboren in Zweden, het land van de eindeloze natuur, daar waar geleefd wordt met de seizoenen. Ik geniet van het buiten zijn, buiten zijn geeft me energie en rust en laat me voelen dat ik leef! Toen we op mijn derde jaar naar Nederland verhuisden sprak ik alleen Zweeds. Ik kon mij in het Nederlands niet verstaanbaar maken. Een jaar lang heb ik niet gesproken. Ik had geen stem.

Al zittende aan de keukentafel, met mijn handen in mijn haar starend naar al die paparassen, voelde ik die enorme onmacht van destijds weer. Het was daar, op dat moment, dat ik wist wat mij te doen stond. Dat ik mijn missie voelde.

Ik wil opstaan voor alles en iedereen die geen stem heeft! Planten, dieren, de aarde en de minderbedeelde. Zij die hun stem niet of onvoldoende kunnen gebruiken.
Ik realiseerde me nog iets. Namelijk dat er talloze bevlogen ondernemers zijn, die net als ik de stemlozen in onze samenleving willen helpen. Ondernemers die als missie hebben de wereld te verbeteren. Alleen er is een probleem. Deze maatschappelijk bevlogen ondernemers, willen geen winst maken. Ze vinden dat het niet draait om geld. En natuurlijk hebben ze gelijk, het draait niet om geld. Maar ze vergeten dat ze geld nodig hebben om echte impact te maken. Ze vergeten dat ze met meer geld, meer kunnen bijdragen.

Stevig financieel fundament

Daar was de cirkel rond. Ik ben winstadviseur voor duurzame ondernemers. Ik help ze met bouwen van een stevig financieel fundament. De kans dat ze hun maatschappelijke/duurzame doel behalen is vele malen groter als ze een financieel gezond bedrijf hebben. Waar het geld niet weg druppelt, maar waar elke euro zorgvuldig gebruikt wordt om dat doel te behalen.

Hoe zorg je er nou voor dat jouw euro op de juiste plek terecht komt en dat je daardoor een radertje aanzet om de wereld mooier en beter te maken? Het vraagt natuurlijk van je dat je je missie helder hebt. Maar het vraagt ook dat de boekhouding up to date is, jij grip hebt op je inkomsten en uitgaven en dat er een goed financieel plan aan de basis van je doelen ligt. Het vraagt ook van je dat je je financiën belangrijk vindt.

Waar je een groot verschil kan uitmaken is hoe jij je geld uitgeeft. We zijn een consumptie maatschappij geworden, waar het gevoel van schaarste overheerst. We willen meer, groter, mooier en gaan we niet mee in die ratrace, dan vallen we buiten de boot. We kopen klakkeloos van alles waarvan we niet eens weten of we het wel nodig hebben. Geld heeft een nare bijsmaak gekregen. Wil je daar verandering in brengen, dan moet je je gevoel over geld veranderen. Geld is niets anders dan een middel om je doel te bereiken.

Ga staan voor je missie en gebruik je geld om deze missie te bereiken. Geef je geld uit vanuit je hart, je ziel! Jij hebt zelf de regie over waar je geld terecht komt. Wanneer je vanuit je hart je uitgave doet, zal je dat altijd doen met een gevoel van respect en waardering naar degene waar het geld naartoe gaat en zal je aankoop ook meer waarderen. Je zorgt er op die manier voor dat je geld terecht komt op de juiste plaats, de plaats waar jij denkt dat je er de meeste impact mee kan maken En zo wordt jouw geld niet iets wat er niet mag zijn, maar juist het radertje om de wereld stukje bij beetje te verbeteren.

Dit artikel is geschreven door Barbro van der Ham van Bonnenbox.

Gerelateerd

  • De zin en onzin van vaginale middeltjes

  • Dit verdienen fashionbloggers die tot de top behoren met Instagram

  • Slimme riem geeft aan of je dikker bent geworden

  • SoPr

    Trends 2015