Vrouwen vormen nieuwe doelgroep reiswereld
Uit een internationaal onderzoek van Tripadvisor onder 9.181 vrouwen, is gebleken dat 41% van de ondervraagde vrouwen in het verleden alleen heeft gereisd. Op de vraag of zij in 2015 het plan hebben om alleen te reizen, antwoordde 74% positief.
De reismarkt voor vrouwelijke solo reizigers heeft de afgelopen jaren een nieuwe impuls gekregen door films zoals Wild, gebaseerd op het boek van Cheryl Strayed, over een vrouw die besluit in haar eentje op reis te gaan om een zeer destructief jaar te verwerken en Eat, Pray, Love, gebaseerd op het boek van Elizabeth Gilbert over een vrouw die naar zichzelf op zoek gaat al reizend door Italië, India en Indonesië.
Dat steeds meer vrouwen alleen reizen komt in het verlengde van een andere ontwikkeling van de afgelopen jaren: de groep vrouwelijke reizigers die door de reismarkt als PANK zijn bestempeld. Professional Aunt, No Kids zijn hoogopgeleide vrouwen met een flink budget, zonder kinderen, die graag alleen op reis gaan.
De belangrijkste redenen die genoemd worden om alleen te reizen hebben te maken met het los zijn van het dagelijkse ‘moeten’: 54% van de ondervraagden geeft aan dat ze het fijn vinden dat ze precies kunnen doen wat ze willen, 35% geeft aan dat de onafhankelijkheid en uitdaging van het alleen reizen is wat hen zo trekt.
http://videogoblin.com/videoplayer?key=4956afe7949ba14ac734b489c63a7238