In de spotlight: Deniece von Harras van SmartUp Network

Diversiteit staat hoog op de agenda van zowel de politiek als het bedrijfsleven, maar ook op de agenda van Deniece von Harras van het job- en carrièreplatform SmartUp Network. Vorige week won zij de prijs voor Rotterdamse zakenvrouw van het jaar. “Mijn missie is een betere diversiteit in het bedrijfsleven en dat over pakweg tien jaar de helft van de top uit vrouwen bestaat.”

Deniece was lange tijd fiscalist en heeft ook haar eigen consultancy bedrijf gehad. “Ik ontmoette in die tijd veel vrouwen tijdens netwerkbijeenkomsten en het viel mij op dat veel van hen moeite hadden om zichzelf te profileren. Veel van die vrouwen zijn sterke zakenvrouwen op papier, maar zetten zichzelf niet zo neer. Ook waren er altijd veel meer mannen bij die bijeenkomsten aanwezig dan vrouwen; de verdeling klopte voor mijn gevoel niet. Daar wilde ik iets aan doen.” Vanuit deze drijfveer is Deniece eerst 010 Zakenvrouwen gestart van waaruit zij netwerkavonden is gaan organiseren voor vrouwen. “Die bijeenkomsten zijn een combinatie van informeren en inspireren, dus niet alleen borrelen en kletsen.” In 2013 heeft Deniece NL ZakenVrouwen opgezet en reikt haar focus verder dan Rotterdam. “Dit jaar ga ik ook events in andere steden organiseren, zoals Den Haag, Utrecht en Amsterdam.”

Rotterdamse zakenvrouw van het jaar | Foto: Prisca Visser

Naast vrouwelijke ondernemers wilde Deniece zich ook op millennials gaan richten, vrouwen tussen de 20 en 33 jaar, die graag een carrière willen en de top willen bereiken en hierover graag tips en tricks van insiders willen hebben. “Vorig jaar heb ik SmartUp Network opgericht, een job- en carrièreplatform waarbij ik employer branding en recruitment combineer. Het is belangrijk dat bedrijven die kampen met diversiteitsproblemen zichtbaar worden onder jonge vrouwelijke professionals. Er zijn veel bedrijven die aantrekkelijker willen zijn voor vrouwen, maar die het lastig vinden om vrouwelijke werknemers aan zich te binden. Via het platform geef ik aandacht aan deze bedrijven. Voor veel bedrijven staat diversiteit hoog op de agenda, want met een goede balans in diversiteit behaal je commercieel betere resultaten.” Naast een online platform organiseert SmartUp Network ook maandelijks carrière events, waarbij rolmodellen uit het bedrijfsleven worden uitgenodigd.”

“Veel vrouwen willen naar de top, maar weten niet hoe”

Ondanks dat veel bedrijven diversiteit hoog in het vaandel hebben, kan op dit vlak nog veel progressie geboekt worden. “Het is een interessante materie dat nog niet eens vijftien procent van de vrouwen aan de top zit, terwijl zestig procent van de eerstejaars studenten van vrouw is. Nu hoeft niet iedereen naar de top, maar een afhaak van 45 procent vind ik groot. Dat was mijn trigger om iets te gaan doen en SmartUp Network te starten. Mijn ideaal is dat het straks niet meer uitmaakt waar je vandaan komt, of je man of vrouw bent of op wie je valt. Ik richt me bewust op de millennials want zij zijn de toekomstgeneratie en zitten straks op de stoel van de managers en directeuren van grote bedrijven. Ik plant nu zaadjes, zodat we in de toekomst niet met hetzelfde diversiteitsprobleem zitten. Veel vrouwen willen graag naar de top, maar weten niet hoe. Het is niet alleen je studie afronden, want dan ben je er nog niet. Ik zie mezelf als de brug tussen het bedrijfsleven en de jonge ambitieuze vrouwen. Wij zorgen er echt voor dat deze doelgroep aan het werk kan bij bedrijven. We doen dus ook echt aan recruitment.”

Deniece heeft altijd al een sterk gevoel van gelijkwaardigheid gehad. “Ik wil heel graag dat straks de hele discussie over diversiteit over is. Ik richt me op gender diversity. Ik ben zelf een vrouw met een Moluks Indische achtergrond en heb een goede carrière gehad als fiscalist en met mijn eigen consultancy bedrijf, maar ik zie dat het voor veel vrouwen lastig is om hun eigen top te bereiken. Het gaat echt over je eigen top en dat is voor iedereen anders. Ik wilde graag mijn eigen bedrijf hebben en dat is me gelukt. Het gaat erom dat je als persoon financieel onafhankelijk bent en daarin gelukkig bent. Ik denk dat vrouwen zich vaak overschatten als ze denken dat ze alles moeten kunnen. Maak je keuzes, want je kan niet alles tegelijk.” En wat wil Deniece nog op zakelijk gebied voor de toekomst? “Het grootste recruitment platform zijn waar het bedrijfsleven vrouwelijke talenten vandaan haalt, en de grens over.”

Gerelateerd

  • In de spotlight: Vivian Acquah van Stichting Know Better Do Better

  • Vrouw laat zich door vijf grote cosmeticamerken een make-over geven

  • Zonnige landen om tijdens de winter te bezoeken

  • Linda de Mol verheugd over terugkeer Gooische Vrouwen in 2024: ‘‘Ik heb het gemist!’’