Sifan Hassan is Harper’s Bazaars Woman of the Year 2021
Tijdens een intiem, besloten diner in Circle Gallery Amsterdam op 18 november 2021 zijn de winnaressen van Women of the Year 2021 van het magazine Harper’s Bazaar bekendgemaakt en gevierd. Hardloopster Sifan Hassan gaat er met hoofdprijs vandoor, overige winnaressen zijn Neelie Kroes, Katja Herbers, Iris van den Ende en Hélène Hendriks.
Harper’s Bazaar maakt zich sterk voor de ambitieuze vrouw, die streeft naar de beste versie van zichzelf. Voor wie groot durft te dromen. Wekelijks nomineert het mediamerk een Woman of the Week, een vrouw die in de betreffende week in het nieuws is en een rolmodel is voor anderen. Aan het einde van het jaar wordt hieruit de Woman of the Year gekozen, die er met kop en schouders bovenuit steekt. Dit jaar keek de redactie, bijgestaan door de adviesraad De Tafel van 12, naar wie er groot durfde te dromen in een jaar dat dromen onmogelijk leek.
Focus 2021
In een jaar waarin dromen onmogelijk leek, is dit de focus van Women of the Year 2021: wie durfde er ondanks tegenslagen, of juist door tegenslagen groot te dromen? Wie stond na vallen weer op, en hield desondanks die spreekwoordelijke stip op de horizon? Wie maakte er impact, en had een positieve invloed op de maatschappij/de wereld, en is hiermee een voorbeeld en inspiratiebron voor anderen? Richtinggevend bij de selectie voor de shortlist waren de onderwerpen waar het in het jaar 2021 over ging: zorg voor mensen die moeten vluchten, perspectief & hoop, belang van cultuur en kunst (en de steun die deze sector nodig heeft), leiderschap in business / persoonlijk leven en klimaat. De shortlist is gepubliceerd op Harpersbazaar.nl. Lezers konden hier de afgelopen maanden hun stem uitbrengen voor de publieksprijs. De Tafel van 12 en de redactie waren verantwoordelijk voor het kiezen van de hoofdwinnares en de winnaressen in de categorieën Oeuvre, Internationaal, Business en Rising Star. De winnaressen werden bekendgemaakt tijdens een besloten event en worden gehuldigd met een interview en stijlvolle fotografie in het winternummer van Harper’s Bazaar (vanaf morgen bij de abonnee, volgende week in de winkel).
De winnaressen:
Hoofdwinnares 2021: Sifan Hassan
Sifan Hassan won dit jaar op de Olympische Spelen in Tokyo tweemaal goud en eenmaal brons. Dat ze überhaupt drie afstanden liep in de ‘moeder aller sporten’ was ongekend en getuigde van een enorm geloof in zichzelf. Dat ze in de serie op 1.500 meter ten val kwam, en tóch zegevierde, deed de wereld versteld staan. Sifan Hassan, die moest vluchten uit Ethiopië, is het bewijs dat prestaties niet geoormerkt horen te worden door waar je vandaan komt, maar dat je moet kijken naar talent en dat mindset ‘key’ is.
Oeuvre: Neelie Kroes
Neelie Kroes’ loopbaan startte in de jaren ’60, toen vrouwen op leidinggevende posities nog een uitzondering vormden. Ze had een politieke carrière, onder andere als minister, en stapte daarna het bedrijfsleven in. In 2004 werd ze Europees commissaris voor Mededinging, omdat EU-voorzitter Barroso een derde vrouw in zijn commissie wilde. ‘I’m proud to be quoted‘, reageerde Kroes. Neelie Kroes is dit jaar 80 geworden, zet zich nog steeds in voor vrouwenrechten en diversiteit en stimuleert groot dromen, en is daarmee alweer 60 jaar een rolmodel voor anderen.
Internationaal: Katja HerbersActrice Katja Herbers is een rijzende ster in Amerika. Met rollen in de successeries Westworld, The Leftovers, Manhattan en Evil is ze een veelgeprezen actrice. In juni dit jaar verscheen ze in een grote Amerikaanse talkshow – The Late Show with Stephen Colbert – om te vertellen over haar serie Evil waarin ze de hoofdrol speelt, en waarvan ze dit najaar het derde seizoen gaat opnemen in New York. Een hoofdrol in een serie van deze omvang, evenals een optreden in een Amerikaanse talkshow waarin maar een paar Nederlanders haar voorgingen: dat zijn prachtprestaties. We kunnen niet wachten om nóg meer van Katja te zien de komende jaren!
Business: Iris van den Ende
Inzetten op groei terwijl de cultuursector gebukt gaat onder een pandemie: Iris van den Ende, oprichter en eigenaar van productiebedrijf Medialane deed het. Binnenkort gaan de musicals Diana & Zonen in première, en Come from Away, over de aanslagen van 9/11. Terwijl haar bedrijf zich uitbreidde naar Duitsland en ze moeder werd, liet Iris van den Ende bovenal zien waar cultuur echt voor is: voor perspectief, hoop én afleiding.
Rising Star: Hélène Hendriks
Carrière maken in een wereld die door mannen wordt gedomineerd: ga er maar aanstaan. Presentatrice, verslaggever en oud-hockeyer Hélène Hendriks scoort (letterlijk) temidden van het geweld van het mannenvoetbal, mede door haar kennis van zaken, haar charme en het feit dat ze zich nooit gek laat maken. Afgelopen zomer presenteerde ze in plaats van Wilfred Genee de Oranjezomer, dat hoog scoorde in de kijkcijferlijst. We hangen aan je lippen Hélène.
Winnaar publieksprijs: Nicole Uniquole
Curator en tentoonstellingsmaker Nicole Uniquole reist voor haar werk heel Europa door. Met haar bedrijf Uniquole weet ze de Nederlandse kunst op de kaart te zetten in de context van telkens een ander, uniek stedelijk decor. Haar specialisme? Hedendaagse kunst en kunst uit de Gouden Eeuw. Nicole is tevens oprichter en curator van ‘Masterly – The Dutch Pavilion’, dat elk jaar te zien is tijdens de kunstbeurs Salone del Mobile in Milaan. Dit jaar viert Masterly haar 5-jarig jubileum, en is het event geopend in het bijzijn van de Nederlandse ambassadeur in Italië en tal van smaakmakers uit de wereld van cultuur en design.
Adviesraad: De Tafel van 12
De adviesraad De Tafel van 12, die adviseert bij de totstandkoming van de shortlist van 15 vrouwen, bestaat uit de volgende professionals, ieder een icoon op haar vakgebied:
- Anna Drijver
- Heleen Dura-van Oord
- Marlou van Rhijn
- Els van der Plas
- Hajir Hajji
- Marian Spier
- Niki Korteweg
- Giovanca Ostiana
- Nilüfer Gündogan
- Marscha Holman
- Naz Kawan
- Miluska van ’t Lam
Harper’s Bazaar: voor wie durft te dromen
Harper’s Bazaar is het magazine voor de stijlvolle, ambitieuze vrouw. De iconische titel kent sinds zeven jaar een Nederlandse editie, uitgegeven door Hearst Netherlands. Het tijdschrift, onder leiding van hoofdredacteur Miluska van ’t Lam, groeit en breidt haar activiteiten uit: online, events, een podcast en sinds kort de Harper’s Bazaar Business Club waar like-minded vrouwen uit andere branches met elkaar connecten en hun netwerk vergroten. O.a. door middel van nieuw ontwikkelde e-courses, inspirerende talks en een maandelijkse nieuwsbrief met speciaal gecreëerde content halen de leden het beste uit zichzelf en hun carrière. www.harpersbazaar.nl.