Merkstrateeg Leila Mulder helpt bedrijven bij het bouwen van een sterk merk: ‘‘Ik geloof dat je in een korte tijd veel impact kunt maken’’

Een krachtig merk is de sleutel tot succes voor elke organisatie. Het wekt vertrouwen, trekt klanten aan en legt de basis voor langdurige relaties. Maar hoe bouw je een sterk merk op en hoe kun je dat op een goede manier vertalen naar zowel je klanten als je medewerkers? Merkstrateeg Leila Mulder helpt bedrijven daarmee en deelde haar kennis in een TED Style-Talk tijdens het Female Leaders Event. 

Waar gaat je TED Style-talk over en waarom?

‘‘Mijn TED Style-talk gaat over hoe je van je pijn iets heel moois kan maken. Dus hoe je van de dingen waar je tegenaan loopt, als mens of als organisatie, hoe je dat kan vertalen naar iets positiefs. Ik heb het over de lessen die ik geleerd heb als mens en als ondernemer en ik hoop daarmee anderen te inspireren om anders naar dingen te kijken.’’

Vind je dat het belangrijk is om in vrouwen te investeren? 

‘‘Ik vind het heel erg belangrijk om in vrouwen te investeren. Want je ziet helaas nog steeds dat de positie van vrouwen en mannen op de arbeidsmarkt nog niet gelijkwaardig is. En dat blijkt uit allerlei onderzoeken dat dat nog steeds zo is vandaag de dag. En ik geloof dat je ook als vrouw alles kunt bereiken wat je wil. We moeten een beetje af van al die hokjes waarin we mensen zo graag proppen. Dus het stigma dat er is als je kinderen krijgt dat je dan deeltijd gaat werken en je carrière naar de achtergrond verdwijnt… Dat is een manier waarop we geleerd hebben om naar de wereld te kijken. Dat zien we ook heel veel om ons heen, bij onze moeders en bij mensen in onze omgeving. Maar dat hoeft helemaal niet. Je kan gewoon nog steeds doen waar je gelukkig van wordt. En als dat wel voor je betekent om parttime thuis te zijn, dan is dat natuurlijk helemaal prima. Waar het om gaat, is dat je wel degelijk een keuze hebt.’’

Waarom ben je onderdeel van de Female Leaders Club? 

‘‘Ik vind het belangrijk om vrouwen om me heen te verzamelen die elkaar steunen en elkaar dingen gunnen. En wat zo anders is bij mannen en vrouwen, is dat je bij mannen veel vaker een soort van old boys-netwerk ziet. Die er voor elkaar zijn en elkaar op de borst kloppen als er iets goeds is. Vrouwen hebben veel minder die neiging. We zijn van nature veel bescheidener, we cijferen onszelf graag weg en we hebben ook nog eens vaak een oordeel over elkaar. Wat ik zo mooi vind aan deze club vrouwen, is dat we allemaal krachtige persoonlijkheden zijn. We hebben allemaal iets te bieden, maar we willen ook allemaal iets halen. We willen leren van elkaar, we willen groeien en we gunnen elkaar ook heel veel. We geloven niet in concurrentie en we zijn niet bang dat iemand in ons licht gaat staan, omdat we geloven dat er genoeg plek is voor iedereen en dat we samen nog veel grotere dingen kunnen bereiken dan ieder voor zich.’’

En wat levert je het op? 

‘‘De Female Leaders Club is eigenlijk een groep gelijkgestemden. We lopen tegen dezelfde dingen aan en we moeten allemaal veel ballen in de lucht houden. We hebben allemaal dingen in ons leven die we meemaken en dankzij dat weten we elkaar juist beter te begrijpen en kunnen we elkaar juist beter vinden en helpen groeien. Toen ik 13 jaar geleden begon met ondernemen, was het voor mij heel erg belangrijk om dicht bij mezelf te blijven. Ik had namelijk geleerd in de corporate wereld dat dingen op een bepaalde manier moesten of hele lange trajecten moesten zijn. Voor mij is het juist belangrijk om in korte tijd heel veel impact te maken. Dat heeft natuurlijk te maken met alles wat ik meegemaakt heb en dat probeer ik in mijn werk terug te laten komen. Ik geloof dat je in één dag een sterk merk kunt bouwen en dat je daar niet drie of zes maanden over hoeft te doen. Je kunt met elkaar in een hele korte tijd hele toffe en goede dingen doen. Dat is voor mij wel een hele belangrijke missie en een belangrijke pijler van de dingen die ik elke dag doe.’’

En dat komt door alle dingen die ik meegemaakt heb? 

‘‘Ja en dat is waar mijn TED Style-talk deels ook over gaat. Toen ik 11 was, heb ik een ongeluk gehad. En dat ongeluk heeft gezorgd voor blijvende chronische pijn. Ik heb elke dag op een schaal van 0 tot 10, een gemiddelde pijn van ongeveer 7. Daar kun je heel goed mee leven, maar je moet dingen wel anders doen dan anderen. Het heeft me geleerd om selectiever te zijn en om betere keuzes te maken. En ik weet ook, misschien juist wel dankzij dat ongeluk, dat ook de andere uitkomst een mogelijkheid was geweest. Dat ik er niet meer was geweest namelijk. Ik realiseer me goed dat je vandaag hebt en dat je dus vandaag zoveel mogelijk dingen moet doen waar je blij van wordt. Niemand weet hoe de wereld er over zes maanden uitziet, maar we weten wel wat er vandaag is. Dus het heeft geen zin om vandaag iets te bedenken wat we over zes maanden een keer gaan uitrollen, want dan is het achterhaald. We moeten vandaag impact maken, en niet morgen. Maak van iedere dag je beste dag, en kies daar ook bewust voor.’’

Gerelateerd

  • 5 fouten die je maakt bij het scheren van je bikinilijn

  • Hoe tast stress het brein aan?

  • Indrukwekkende fotoserie psychiatrische instelling

  • In de spotlight: Chantal Korteweg is Director Inclusive Banking bij ABN AMRO