Leraren geven meisjes onderbewust lagere cijfers
Volgens een onderzoek aan de universiteit van Tel Aviv krijgen meisjes lagere cijfers toegewezen dan hun mannelijke medeleerlingen. De onderzoekers noemen het gedrag van de docenten “hoogstwaarschijnlijk onbewust”.
Voor het onderzoek is gekeken naar testresultaten van 3000 leerlingen tussen de 10 en 12 jaar. De leerlingen moesten hiervoor een wiskundetoets afleggen. De toets werd beoordeeld door hun eigen docenten en door onafhankelijke docenten die niet werden ingelicht over het geslacht van de leerling die de toets had gemaakt. De eigen docenten beoordeelden de toetsen van de meisjes met een veel lager cijfer dan de onafhankelijke docent die niks wisten over het geslacht.
Het gedrag van de docenten is “hoogstwaarschijnlijk onbewust”, volgens de onderzoekers Edith Sand en Victor Lav. Zij voegen hier aan toe dat er onder de docenten ook vrouwelijke medewerkers zaten.
Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat jongens veel vaker kiezen voor wiskundige- of wetenschappelijke opleidingen dan meisjes. Volgens de onderzoekers krijgen meisjes onbewust de boodschap mee dat wiskunde niks voor hen is.