Kopen of verkopen? Dit zijn de trends in de woningbranche voor 2017

2016 was een topjaar voor de woningmarkt. Een recordaantal woningen wisselden van eigenaar. Maar ook in 2017 zullen talloze mensen op zoek gaan naar een huis of juist hun woning willen verkopen. Wat zijn de belangrijkste trends op de huizenmarkt?

Het lijkt een eeuwigheid geleden, maar een paar jaar terug zat de woningmarkt nog in het slop als gevolg van de economische crisis. De huizenprijzen daalden en er werden veel minder huizen verkocht. Het contrast met 2016 is enorm. Vorig jaar verkochten NVM-makelaars, die bij elkaar zo’n 70 procent van de markt vertegenwoordigen, maar liefst 165.000 woningen. Dat is bijna het dubbele ten opzichte van de jaren 2011-2013.

Aantal verkochte woningen door NVM-makelaars 2011-2016 (bron: persbericht NVM)

Woningmarkt blijft groeien

Een recordjaar als 2016 is natuurlijk moeilijk te overtreffen. NVM-voorzitter Ger Jaarsma denkt dan ook dan de ‘grote groei’ op de huizenmarkt er nu wel uit is. Toch verwacht hij dat het aantal transacties in 2017 nog met zo’n 5 procent gaat stijgen. Aan de andere kant worden er te weinig woningen te koop aangeboden om aan de enorme vraag te voldoen. Hierdoor stijgen de woningprijzen relatief hard.

Tel daar de strengere financieringsregels bij op en het wordt er voor starters niet eenvoudiger op om een huis te kopen. Zo is het voor hen bijzonder moeilijk om een geschikte woning te vinden in de NVM-regio Amsterdam. De NVM adviseert kopers die in een grote stad willen wonen om een huis buiten het centrum te zoeken. Anders ‘moet je veel geld op tafel leggen voor relatief weinig woning’, waarschuwt Jaarsma.

Modernisering in de vastgoedbranche

Hoe de woningmarkt zich komend jaar exact zal ontwikkelen, is moeilijk te voorspellen. Opvallend is dat diverse trends, meer dan voorgaande jaren, een grote vlucht nemen. De digitalisering in combinatie met de veranderende behoefte van de consument zorgen voor een evolutie in de vastgoedbranche.
Om de voornaamste trends voor 2017 te signaleren raadpleegden we een expert: directeur Jeroen Stoop van , de grootste NVM-makelaar van Nederland.

Trend 1: Virtuele rondleidingen

2016 was het jaar waarin virtual reality definitief doorbrak. Diverse grote technologiebedrijven hebben inmiddels een VR-bril gelanceerd of werken daaraan. Vrijwel dagelijks komen er nieuwe toepassingen bij. Zo kun je televisieprogramma’s, sportwedstrijden en concerten bekijken in virtual reality. Makelaars zullen steeds meer hun voordeel kunnen doen met deze technologie.

Ook Stoop is intensief bezig met het uitwerken van een VR-applicatie voor klanten. “De komende jaren zullen rondleidingen in VR hun intrede doen”, vertelt hij enthousiast. “Potentiële kopers kunnen dan vanuit hun luie stoel een rondleiding door een huis volgen. Dit maakt de drempel om een woning te bekijken veel lager en het scheelt tijd. Heb je een huis in virtual reality gezien en ben je echt geïnteresseerd? Dan kan er een live bezichtiging plaatsvinden. Ook voor de verkoper is dit een stuk efficiënter. Virtual reality en de woningmarkt zijn een gouden combinatie.”

Trend 2: Verkopers geven zelf rondleidingen

Het wordt steeds normaler om als verkoper zelf rondleidingen te verzorgen. Eigenlijk is dit heel logisch. De verkopende partij heeft het huis immers zelf ook al eens gekocht en weet dus precies waarom een ander ervoor zou kiezen. Daarnaast ken je als bewoner natuurlijk je huis (en de buurt) het beste. Bijkomend voordeel is dat de koper en verkoper samen bepalen wanneer de rondleiding plaatsvindt. Dit kan dus ook buiten kantooruren of in het weekend.

Makelaarsland is in Nederland al sinds de oprichting in 2005 de drijvende kracht achter deze ontwikkeling. Het bedrijf maakt zich hard voor een andere verdeling van de taken tussen makelaar en woningverkoper. Stoop: “Zowel kopers als verkopers ervaren deze werkwijze als zeer positief. Waarom zou je als verkopende partij betalen voor dingen die je zelf ook prima kunt? Ondertussen regelt de makelaar de andere belangrijke zaken die bij de verkoop van een huis komen kijken.”

Trend 3: Digitale ondertekening

Een veelbelovende ontwikkeling is de opkomst van de digitale ondertekening. Nu is het nog zo dat handtekeningen thuis, bij een makelaar op kantoor of bij de notaris onder een papieren koopovereenkomst worden gezet. Dit is natuurlijk niet erg efficiënt. Daarom zou het mooi zijn als dergelijke contracten online worden getekend. Dat scheelt geld én tijd voor alle betrokkenen.

“Het is een kwestie van tijd voordat deze vorm van ondertekenen bij alle woningtransacties wordt gebruikt”, zegt Stoop. Volgens de expert wijst alles erop dat het kantelpunt nabij is. Zo gaat DocuSign, een van de grootste spelers op het gebied van digitale ondertekeningen, in 2017 naar de beurs. Het bedrijf dat papier volledig wil uitbannen wordt nu al gezien als de belangrijkste beursgang van het jaar. Stoop kan zich hier helemaal in vinden. Niet voor niets komt Makelaarsland dit jaar met een digitale ondertekeningsoplossing.

Trend 4: Chatapps zoeken je droomhuis

Kunstmatige intelligentie maakt allerlei processen makkelijker, ook de huizenjacht. Chatapps als Facebook Messenger, WhatsApp en Skype worden steeds slimmer, waardoor ze zoekopdrachten kunnen uitvoeren voor de gebruiker. Je instrueert de app om een huis te vinden dat aansluit op je profiel. Zo word je bijvoorbeeld automatisch gewezen op woningen in een specifieke stad die binnen je budget passen. In de Verenigde Staten is het al mogelijk om op deze manier een huurhuis zoeken via Trulia.

Stroop voorspelt dat deze chatapps een revolutie teweeg kunnen brengen in de makelaardij. “Traditionele zoekopdrachten op makelaars- en woningsites worden overbodig, zeker als steeds meer verkopers hun woning zelf op sociale media plaatsen.” Op de vraag of de makelaardij zich zorgen moet maken, antwoordt Jeroen: “Nee, helemaal niet. Makelaars moeten alle ontwikkelingen omarmen die bijdragen aan een snelle verkoop voor hun klanten. Er blijft een belangrijke rol weggelegd voor traditionele makelaars. Bijvoorbeeld bij complexe taken als prijsbepalingen, onderhandelingen, verkoopstrategieën en juridische zaken.”

Trend 5: Zelfstandige makelaars

Funda is nog steeds de grootste woningsite van Nederland, maar hoelang is deze positie nog houdbaar? Het zou zomaar kunnen dat een buitenlandse partij in 2017 de Nederlandse markt betreedt. Bijvoorbeeld Zillow, dat te omschrijven is als de Amerikaanse funda. Het is niet uitgesloten dat dit bedrijf op termijn een overnamebod uitbrengt op funda. Al gaf de CEO van Zillow onlangs nog aan dat de focus voorlopig ligt op de Amerikaanse markt, niet op buitenlandse overnames.

Stoop denkt ook niet dat Zillow in 2017 al naar Nederland komt, maar hij verwacht wel dat funda er concurrentie bij krijgt. Ook zal volgens hem de zelfstandige makelaar dit jaar stevig aan terrein winnen. “Steeds meer zzp’ers gaan als makelaar aan de slag. Zij hebben geen kantoor tot hun beschikking en gaan dus op zoek naar platformen en serviceorganisaties binnen de makelaardij die hen kunnen ondersteunen, zoals Makelaarsland. Een modern businessmodel met veel potentie.”

Hieronder het interview met Jeroen Stoop, directeur van Makelaarsland:

 

Gerelateerd

  • yoni

    In de spotlight: Mariah Mansvelt Beck van Yoni tampons en maandverband van biologisch katoen

  • De nieuwe H&M Collab 2016 is bekend: H&M X Kenzo

  • Tina’s Noortje bestaat 40 jaar

  • Renew the book!