“Kinderbeha voedt onzekerheid over lichaam”

Op de kinderafdeling van de Hema en Bijenkorf hangen tussen de onderbroeken en hemdjes ook opgevulde kinderbeha’s. Ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Seksuologe Willeke Bezemer vindt echter dat winkels moeten stoppen met de verkoop ervan. “Het voedt bij kinderen de onzekerheid en ontevredenheid over het lijf.”

De opgevulde behaatjes zijn bedoeld voor meisjes van 10 tot en met 15 jaar. Bezemer vindt het een kwalijke zaak dat winkels deze beha’s verkopen. “Welk signaal geef je hiermee af? Dat kinderen borsten horen te hebben. En dat is echte onzin. Kinderen hebben geen borsten”, zegt ze tegen het AD. Volgens haar hebben, op een enkeling na, meisjes op die leeftijd geen of weinig borstgroei.

Bezemer maakt zich zorgen over het effect dat kinderbeha’s hebben op kinderen. “Het voedt de onzekerheid en ontevredenheid over het lijf. Dat is slecht voor kinderen. We weten uit allerlei onderzoeken dat het neveneffect van deze onzekerheid een verbinding heeft met eetstoornissen en een laag gevoel van eigenwaarde. Is dat het waard?”

Justine Pardoen, hoofdredacteur van Ouders Online, is het niet eens met Bezemer en vindt de opgevulde kinderbeha’s onschuldig. “Als kinderen negen jaar zijn, ontstaat er een kantelpunt. Dan willen ze graag bij de volwassenen gaan horen. Meisjes willen dan ook een beha zoals hun moeder draagt. Ik vind het niet gek dat onder meer de Hema daar op een commerciële manier op reageert.”

“Ze willen niet dat hun tepels zichtbaar zijn”

De Hema en Bijenkorf zien vanzelfsprekend ook geen kwaad in het verkopen van opgevulde beha’s. “Het is niet dat kinderen grotere borsten willen hebben. Meisjes willen gewoon liever niet dat hun tepels zichtbaar zijn in T-shirts. Daarvoor kopen ze deze bh’s”, aldus een woordvoerder van de Hema.

De Bijenkorf noemt de beha’s die ophef veroorzaken ‘padded’ beha’s; beha’s die speciaal bedoeld zijn voor kinderen die zich ‘al ontwikkelen’. “En een padded is geen push-up, hè”, aldus een woordvoerder van de winkel.

Gerelateerd

  • Beauty vlogger: Leonie ten Caat

  • In de spotlight: aardwetenschapper Mathilde Hagens

  • Filmweek Internationale Vrouwendag bij Pathé

  • Stichting DON gaat op Wereld Diabetes Dag geld ophalen voor baanbrekend onderzoek met lustrumgala