In de spotlight: Chantal Korteweg is Director Inclusive Banking bij ABN AMRO

‘‘Een organisatie moet een representatieve afspiegeling zijn van de maatschappij’’

Afgelopen jaar heeft Director Inclusive Banking Chantal Kortweg een bijzondere speech gegeven in New York. Als UNWomen ambassadeur heeft ze als doel om financiële producten en diensten toegankelijker te maken voor vrouwelijke klanten, maar het is ook haar persoonlijke missie om vrouwen financieel bewuster en onafhankelijker te maken. Ziggo & ShortstV zendt de speech op 7 maart uit tijdens het TV programma Unwomen& Movies, gepresenteerd door Rene Mioch. 

Persoonlijke missie

Op financieel gebied is er nog veel ongelijkheid, zelfs anno 2024. Chantal begint haar speech met een aantal statistische gegevens.  ‘‘Mijn 9-jarige dochter zal gedurende haar leven veertig procent minder pensioen opbouwen dan mijn zoon. Als ze een eigen bedrijf opzet, dan zijn haar kansen om investeerders te vinden zeventig procent kleiner in vergelijking tot mijn zoon. Als ze een baan krijgt, dan verdient ze veertien procent minder, simpelweg omdat ze een meisje is en ze misschien moeder zal worden. En in veel andere landen is de financiële ongelijkheid nog groter. Mijn dochter is zich niet bewust van die ongelijkheid, dus ben ik hier om ervoor te zorgen dat zij en ook andere dochters niet negatief beïnvloed worden door deze loonkloven.’’

Het is inmiddels dus de persoonlijke missie van Chantal om vrouwen financieel bewuster, veerkrachtiger en onafhankelijker te maken, waardoor ze met meer keuzevrijheid hun volledige potentieel op het werk en in het leven kunnen bereiken. Dat zal niet alleen de levensstandaard van hun gezinnen verbeteren, maar ook leiden tot economische groei, meer banen en meer innovatie. 

Sociale rechtvaardigheid

Met een opleiding rechten als basis, heeft Chantal sociale rechtvaardigheid hoog in het vaandel staan. De afgelopen 10 jaar heeft ze vol passie gewerkt aan vrouwelijk leiderschap en genderfinanciën. Ze initieerde het partnerschap Fempower Your Growth, een initiatief van de Nederlandse financiële sector, dat de werelden van bankiers en vrouwelijke ondernemers met elkaar verbindt. Ook is ze lid van de adviesraad van NABC (Netherlands Africa Business Council). 

Inclusive banking

Sinds oktober 2021 heeft ABN AMRO een inclusive banking-team, waar Chantal de leiding over heeft. ‘‘Het speerpunt van onze aanpak is luisteren, doorvragen en ons verplaatsen in onze klanten. Echt klantgericht zijn dus. We weten dat vrouwen andere klantbehoeften hebben dan mannen. Dat hoeft niet altijd te betekenen dat ze een heel ander product willen, maar het zou wel kunnen dat een andere aanpak of een productaanpassing beter past bij die klant’’.

Samenwerking 

Als Director Inclusive Banking bij ABN AMRO heeft Chantal dus als taak om bankproducten en -diensten inclusiever en toegankelijker te maken voor vrouwen en anderen. Daarnaast is ze lid van de ethische commissie van ABN Amro en werd ze in 2022 genomineerd als 1 van de 50 Nederlandse vrouwelijke leiders in duurzame financiering en als 1 van de 30 Nederlandse inclusieve leiders.

‘‘We hebben vele stakeholders nodig die samenwerken op dit onderwerp. Alleen dan kunnen we gendergelijkheid en inclusief bankieren versneld bereiken. Belangrijke stakeholders die dit initiatief ondersteunen zijn de raad van bestuur van ABN AMRO, de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken, de koningin, ceo’s en medewerkers van andere banken, netwerkorganisaties zoals WOMEN Inc. en overheidsinstanties zoals Wijzer in Geldzaken.’’

Vrouwelijke voorbeelden

Een van de voorbeelden van Chantal is Pippi Langkous. ‘‘Pippi Langkous zegt: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”‘ Daarnaast laat ze zich inspireren door een goede vriendin en de premier van Nieuw-Zeeland, Jacinda Ardern. ‘‘Ardern vanwege hoe ze haar menselijkheid laat zien in haar werk, waaronder haar moederschap en vrouwelijkheid. En mijn vriendin Annemarie die vrouwelijk ondernemer is. Ik heb diep respect voor hoe zij is blijven staan in coronatijd, nadat haar partners uit het bedrijf zijn gestapt en hoe zij nu leiding geeft aan haar team en onderneming.’’

De kracht van het verschil

Volgens Chantal is het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn op en in zijn of haar werk. ‘‘Een organisatie moet een representatieve afspiegeling zijn van de maatschappij en van haar klanten en stakeholders. Het is ook belangrijk dat er een sense of belonging is, waarin verschillen tussen mensen er mogen zijn en het uitgangspunt is: de kracht van het verschil.’’

Hoe kan het Nederlandse bedrijfsleven inclusiever worden? 

‘‘Nederlandse banken en bedrijven zouden moeten gaan rapporteren op D&I in de breedste zin van het woord. Dus ook op doorgroei, salariskloof, promoties en beoordelingen. Daarnaast moeten bedrijven gaan nadenken over D&I door de hele keten heen, dus ook richting hun toeleveranciers en klanten.’’

Ook ziet Chantal een rol voor Den Haag. ‘‘De overheid zou een rol moeten spelen in het opstellen van richtlijnen en het vragen van data en rapportage, zodat de voortgang gemeten kan worden.’’

Gerelateerd

  • Kent ieder land haar eigen trends of is mode universeel?

  • Zweepslagen in Sudan wegens ‘onfatsoenlijke kleding’

  • Virtual Reality portretten over vluchtelingen

  • Vijf tips voor zelfstandige kinderen