In de spotlight: Chantal Engelen en Lisanne van Zwol
Chantal en Lisanne zijn de trotse eigenaressen van de Rotterdamse onderneming Kromkommer: een bedrijf dat zich richt op het tegengaan van voedselverspilling. “We geloven dat er een wereld zonder verspilling kan bestaan. Uiteindelijk willen we onszelf opheffen.”
Chantal (32) en Lisanne (25) kenden elkaar nog niet voor Kromkommer. Ze kwamen elkaar regelmatig tegen op netwerkevenementen. Lisanne en collega Jente (momenteel minder actief betrokken bij Kromkommer – red.) werkten al onder de naam Kromkommer. Chantal was bezig met een ander initiatief, genaamd Too Good to Waste.
Gekke groenten
Het idee van Lisanne en Jente om Kromkommer op te richten kwam door een dumpster-dive tour. Dit is een zoektocht naar weggegooid, maar bruikbaar eten. “We waren geschokt door de hoeveelheid goed eten die we tegenkwamen. Dat maakte echt indruk. Het triggerde de drive om hier wat aan te doen. We kwamen uit bij de, door ons benoemde, gekke groenten.” Dit zijn groenten die vanwege hun uiterlijk of overproductie verspild worden. “Met allerlei projecten zijn we gaan uitzoeken wat we daar allemaal nog voor moois mee konden doen. Inmiddels zijn we vele projecten verder en zijn er een hoop kilo’s gekke groenten gered.”
Samen de wereld beter maken
De visie van Chantal sloot hier zo goed op aan, dat ze besloten samen verder te gaan. “We kwamen elkaar steeds tegen op netwerkevenementen en op een gegeven moment dachten we: ‘als we de wereld beter willen maken en impact willen realiseren, waarom doen we dat dan niet samen?’ In november 2013 zijn we daarom samen gegaan onder de naam Kromkommer.”
Zo richten de Kromkommers zich nu vooral op ‘het redden’ van gekke groenten door deze te gebruiken voor soepen. Daarnaast hebben ze ludieke campagnes en organiseren ze evenementen om het bewustzijn van voedselverspilling te vergroten (zie fotoserie door op de foto bovenaan het artikel te klikken).
Rondom Kromkommer is een hele beweging ontstaan: de Krommunity. “We hebben een beweging gecreëerd die groter is dan onszelf. Een netwerk van telers, winkels, producenten en fans die er net als wij in geloven dat krom het nieuwe recht is. Het gevoel hebben dat je écht iets verandert en in beweging zet, dat is heel gaaf en geeft enorm veel energie. En ja, een winkel instappen waar onze soepjes breed staan uitgestald, dat geef ook een enorme kick!”
Toekomst
“Uiteindelijk willen we onszelf opheffen. Dat klinkt gek, maar wij zijn ontstaan met de missie om gekke groenten te redden en de voedselketen te veranderen. Als we zien dat er echt een systeemverandering is en er geen groenten meer verspild worden, dan hebben wij ons werk gedaan. We denken dat het nog een hele tijd duurt, maar we geloven wel dat er een wereld zonder verspilling kan bestaan.”
Meer info over Kromkommer is te vinden op de website of op de Facebookpagina. Je kan ook @krommunity volgen op Twitter en Instagram.
Andere duo’s in de spotlight:
- Liz Bostock en Marion Mulder over hun applicatie Blushrr
- Annamijn en Josefien Beijeman over hun eigen bierbrouwerij