Dit was modelegende Diana Vreeland in een notendop

Diana Vreeland is nog steeds een groot voorbeeld in de fashionindustrie. Ze is overleden in 1989, maar tot op de dag van vandaag zijn haar invloeden nog steeds te zien in grote modemagezines. Dit was Diana Vreeland:

Als je Vogue zegt, zeg je Anna Wintour, maar voor Anna Wintour was er Diana Vreeland. Vreeland werd in 1903 geboren in Parijs. Bij het uitbreken van de eerste wereldoorlog verhuisde haar familie naar New York. Hier ging ze naar een dansschool om vervolgens in de tijdschriftenwinkel te belanden. In 1924 trouwde ze met Thomas Reed Vreeland waar ze twee zoons mee kreeg.

Ze werkte 26 jaar lang als Fashion Editor bij de Amerikaanse Harper’s Bazaar. Hierna begon ze als hoofdredactrice bij Vogue. Ze bouwde dit blad uit tot een van de grootste internationale modemagazines ter wereld. Ook droeg Vreeland haar ideeën over op musea. Als organisator van kostuumexposities in het Metropolitan Museum of Art in New York bracht ze in de jaren zeventig een revolutie teweeg in hoe musea met mode omgaan. Niets was voor Vreeland te gek. Ze reisde de hele wereld over om modereportages te schieten. Voor een shoot liet ze zelfs een keer 500 orchideeën naar Alaska verschepen.

Na de dood van Vreeland werd ze niet vergeten. Twintig jaar na haar dood kwam de documentaire The Eye Has To Travel uit, gebaseerd op het gelijknamige boek. Twee jaar terug begon haar kleinzoon Alexander Vreeland het parfummerk ‘Diana Vreeland’. Samen met het ingehuurde parfum- en smaakbedrijf hebben ze uniseks geuren gecreëerd waar geen budget aan was verbonden. Vreeland zei immers altijd dat je niet kan besparen op kwaliteit. De geuren hebben verschillende uitspraken van Vreeland als naam gekregen, waaronder: ‘perfectly marvelous’ en ‘simply divene’. De parfums kosten 160 euro.


Lees ook:

Gerelateerd

  • Hermien Miltenburg studiekeuze

    In de spotlight: oudervoorlichter Hermien Miltenburg

  • LINJA shoes gaat op internationale tour

  • Vrouwen, mannen en seksualiteit. Hoe stereotypen sekseverschillen in stand houden

  • Bizarre trend: dikke lippen door wasabi