‘Winkelen draait in de toekomst om beleving’

V&D, Scapino, Invito, de ene na de andere winkel gaat failliet. Toch is het in de retail niet overal kommer en kwel. Zo breidde aan het begin van 2016 Kinderkleding Groep BV uit. Naast de websites Kinderkledingtekoop.nl en Happybee.nl is nu Kinderkleding.nl in het bezit van het winstgevende bedrijf. “Het is belangrijk om met je tijd mee te gaan, anders red je het niet”, zegt algemeen directeur van Kinderkleding Groep BV Erik Mulder.

Volgens Erik gingen winkels als de V&D en de schoenenwinkels Scapino en Macintosh kopje onder omdat ze traditioneel opereerden, veel operationele kosten hadden en het middensegment bedienden. “Het middensegment heeft het heel zwaar. Het is voor winkeliers dus aan te raden om of hele dure of juist goedkope spullen te verkopen. Als je toch in het middensegment zit, is het belangrijk om zo goedkoop mogelijk te opereren, dus dure panden en te prijzig personeel, zoals de genoemde winkels hebben, zijn af te raden”, zegt Erik tegen Nieuws.nl.

Kinderkleding Groep BV die vanaf afgelopen maandag naast kinderkleding ook kinderschoenen op Happybee.nl verkoopt, heeft net zoals andere webwinkels het voordeel dat ze goedkoper kunnen opereren dan fysieke winkels. Ze hoeven onder meer geen dure panden te betalen. “Daarnaast loopt onze handel goed, omdat we met onze tijd meegaan. Zo hebben we gebruiksvriendelijke websites die op alle apparaten goed werken en zorgen we ervoor dat bestelde producten de volgende dag aan huis worden geleverd.”

Schermafbeelding 2016-01-13 om 15.04.54
Jurk voor 19,99 euro te koop bij Kinderkleding-tekoop.nl, Happybee.nl en Kinderkleding.nl (foto: Kinderkleding Groep BV).

‘Shoppen voor de beleving’

Ondanks dat veel fysieke winkels hun deuren moeten sluiten, ziet Erik nog wel een toekomst voor hen, maar wel in een ander jasje. “Ik denk dat de consument een natuurlijke drang heeft om af en toe de stad in te gaan om te shoppen. Ze gaan echter niet meer de deur uit omdat ze echt iets nodig hebben, het gaat meer om de beleving.”

Volgens Erik wil men mooie producten bekijken, lekker flaneren door de winkelstraatjes en tussen het shoppen door genieten van een heerlijke lunch of een goed glas wijn. “Binnensteden moeten dus gezelligheid creëren en veel horecagelegenheden openen, anders trekken ze geen klanten. Het is belangrijk dat ze dat doen, want lege winkelstraten zijn niet goed voor de maatschappij.”

‘Kinderkledingwinkels verdwijnen uit het straatbeeld’

Over de toekomst van fysieke kledingwinkels is Erik minder te spreken. “Ik denk dat bepaalde winkels die geen beleving bieden, zoals kinderkledingwinkels, uit het straatbeeld zullen verdwijnen. Momenteel heeft ten opzichte van tien jaar geleden al vijftig procent van de kinderkledingwinkels hun deuren gesloten.”

Schermafbeelding 2016-01-13 om 15.10.18

Tuniek voor 39,95 euro te koop bij Kinderkleding-tekoop.nl, Happybee.nl en Kinderkleding.nl (foto: Kinderkleding Groep BV).

“Kinderkleding laat zich heel goed online kopen. Er is een hoge drempel om met kinderen naar de stad te gaan. De kleintjes werken vaak allesbehalve mee en een wijntje drinken op een terras zit er vaak ook niet in als je met hen op stap bent. Je kunt dus niet spreken van een goede belevenis, iets wat in de toekomst, zoals ik net al zei, zeer belangrijk is.” Erik denkt dan dat de kinderkledingmarkt op online gebied alleen maar zal groeien, een trend die hij nu al waarneemt.

Schermafbeelding 2016-01-13 om 15.11.17

Jas voor 89,95 euro te koop bij Kinderkleding-tekoop.nl, Happybee.nl en Kinderkleding.nl (foto: Kinderkleding Groep BV).

Schermafbeelding 2016-01-13 om 15.12.04

Rok voor 49,95 euro te koop bij Kinderkleding-tekoop.nl, Happybee.nl en Kinderkleding.nl (foto: Kinderkleding Groep BV).

Schermafbeelding 2016-01-13 om 15.12.43

Tuniek voor 39,95 euro te koop bij Kinderkleding-tekoop.nl, Happybee.nl en Kinderkleding.nl (foto: Kinderkleding Groep BV).

Gerelateerd

  • Must-have accessoires voor 2017/2018

  • Cornelie Weller van Publicis One: “Ik word heel blij van tevreden werknemers”

  • Column Liesbeth Moolhuysen: Blijf communiceren en blijf in beweging

  • In de spotlight: Janneke van Heugten van VakerindeMedia.nl