Soms is genoeg gewoon genoeg

Van 21 tot en met 23 november worden The Impact Days 2019 georganiseerd. Dat zijn de drie dagen in het jaar waarin Nederland sociaal ondernemerschap viert. Tijdens inspirerende evenementen door het hele land wordt zichtbaar gemaakt waar gebouwd wordt aan een duurzame en eerlijke wereld. In heel Nederland wint sociaal ondernemerschap terrein. Bij deze ondernemers is geld verdienen geen hoofddoel, maar een middel om de wereld een beetje beter te maken. Hoe kom ik daar als ‘gewone’ ondernemer zonder maatschappelijke missie nou terecht? Het begon toen ik ontdekte dat minder ook genoeg was.

Jarenlang heb ik met passie en plezier als consultant bij een marketing-communicatiebureau gewerkt. Daar had ik een fijn salaris, targets en omzetdoelen. Ik was zeven dagen per week bezig met werk en omzet genereren. En begrijp me niet verkeerd, ik vond het heerlijk! Maar het begon te knagen. Steeds vaker dacht ik: Wanneer is het genoeg? Ben ik nou echt op deze aarde om geld te verdienen?’. De behoefte om iets terug te doen, om de wereld een beetje mooier te maken, werd groter.

In de winter verdien ik mijn geld

In 2011 heb ik mijn leven omgegooid. Ik nam ontslag en ben voor mezelf begonnen. In mijn eigen onderneming is genoeg ook echt genoeg. Elk jaar maak ik een rekensom: hoeveel onkosten heb ik nou echt. En hoeveel omzet moet ik draaien om deze onkosten te dekken. Kunnen mijn laptop en telefoon nog een jaar mee? Maar ook, welke uitgaven heb ik privé en hoeveel ‘maandsalaris’ heb ik daarvoor nodig?

Wat bleek? Mijn vakanties kunnen best een beetje minder luxe en ik heb niet elk seizoen een nieuwe garderobe nodig. Eigenlijk heb ik helemaal niet zoveel geld nodig om leuk te leven. Met vier tot zes maanden per jaar werken kan ik makkelijk rondkomen. Dus elke winter, als de dagen korter worden, zoek ik een leuke interim opdracht. Dan werk ik me net als vroeger drie slagen in de rondte. Vaak meerdere opdrachten naast elkaar. Totdat ik genoeg verdiend heb.

In de zomer laad ik op

En de rest van het jaar? Dan heb ik tijd voor klussen waar ik mijn ervaring en talenten pro bono kan inzetten. Het geeft zoveel energie om te weten dat je een mooi initiatief écht verder kunt helpen zonder dat je daarvoor een factuur stuurt. Zo ben ik een tijd PR manager geweest voor de Groningse Uitdaging. De Uitdaging is een landelijk initiatief dat mensen uit het lokale bedrijfsleven mobiliseert en koppelt aan lokale maatschappelijke organisaties met een hulpvraag. Voor mij was het vooral een fijne manier om de sociale kant van mijn eigen stad te leren kennen. Er gebeurt zoveel meer moois dan ik dacht.

Een plek op The Impact Days

Nu schrijf ik voor DPPR Magazine. Dat is een nieuw magazine vol inspirerende verhalen van mensen die elk op hun eigen manier een verschil maken. Met DPPR willen we laten zien dat dat niet altijd groots en meeslepend hoeft te zijn, maar dat alle beetjes helpen. En dat we allemaal een verschil kunnen maken, ook mensen zoals jij en ik. Daarom staan we dit jaar met DPPR op The Impact Days in Utrecht. Voor het volgende nummer werken we aan een middenpagina over hoe ‘Mensen zoals jij en ik’ een actie of initiatief kunnen opschalen. Aan wie kunnen we dat beter vragen dan aan de sociale ondernemers die hier rondlopen? Zij zijn immers ooit vanuit een mooi idee gegroeid naar een onderneming met een maatschappelijk doel.

Eerlijk is eerlijk, ik ben er zelf ook een stuk gelukkiger van geworden. Door de inspirerende mensen die ik ontmoet en de mooie verhalen die ik hoor, is mijn vertrouwen in de mensheid gegroeid. Mijn wereldbeeld is een stuk positiever dan tien jaar geleden. En ik heb eindelijk tijd en energie over om andere leuke dingen te doen behalve werken voor mijn geld.

Meer dappere verhalen lezen of zelf ook meewerken aan de volgende editie van DPPR Magazine? Klik dan hier.

Dit artikel is geschreven door Sandra Boerema.

Gerelateerd

  • 100 jaar tijdschriften

  • Marks & Spencer sluit Nederlandse filialen

  • “Creëer je eigen dromen met deze hoofdband”

  • Zweepslagen voor knuffelende vrouwen in Atjeh