Slecht gesteld met garantie op wasmachines
In Nederland worden per jaar ruim 600.000 wasmachines verkocht. Bij aankoop van een wasmachine let de consument naast design en functionaliteit uiteraard op de beste prijs. Maar, hoe zit het eigenlijk met de garantie? Volgens onderzoek van het Certimark garantiekeurmerk is het beroerd gesteld met de garantie op wasmachines.
Om de garantie op wasmachines goed in beeld te krijgen, heeft Certimark de garantievoorwaarden van de meest voorkomende merken op de Nederlandse markt beoordeeld. Garanties van merken die, naast de bepalingen op basis van de Nederlandse wet, nog extra’s bieden, worden door de consument hoger gewaardeerd. Bijvoorbeeld: Een verlengde garantietermijn op de motor of het aanbieden van een coulanceregeling mocht de garantietermijn zijn verlopen.
Top 20
- Miele
- Bosch
- Siemens
- Zanussi
- Electrolux
- AEG
- Candy/Hoover
- Panasonic
- LG
- Hotpoint/Indesit
- Frigor
- Samsung
- Haier
- Alluxe/ASKO
- Baumatic
- Smeh
- Beko
- Blomberg
- Vestel
- Sharp
Geen van de merken scoort een vijf sterren garantiekeurmerk en onderscheidt zich door garantievoorwaarden beter te laten aansluiten op de verwachtingen van de consument. Helaas scoort het overgrote deel van de merken, 53 procent, een matig twee sterren garantiekeurmerk of slechts één ster. Voor deze merken liggen hier nog verbetermogelijkheden. Niet alleen op het gebied van consumentenverwachting, maar ook op juridisch vlak.
Gelukkig scoort 46 procent drie sterren tot een vier sterren garantiekeurmerk. Miele, Bosch en Siemens zijn gewaardeerd met een vier sterren garantiekeurmerk. Deze merken houden zich netjes aan de wet, hebben acceptabele bepalingen en doen daar een schepje bovenop door bijvoorbeeld tien jaar garantie te geven op de motor, hebben een Europese dekking en de mogelijkheid garantie te kunnen claimen via verschillende punten: het verkooppunt, de importeur of fabrikant.