Olcay Gülsen over campagne Orange the World: ”Iedereen kan iets doen in de strijd tegen geweld tegen vrouwen”

Op 25 november 2024 gaat de Orange the World-campagne van start met een groots congres in Alkmaar: Aanpak Femicide – veilig, overal en altijd. Dit evenement, georganiseerd door diverse maatschappelijke en overheidsinstanties, wil het schrijnende probleem van femicide en intieme terreur onder de aandacht brengen en concrete stappen zetten om dit geweld te stoppen.

Elke 8 tot 10 dagen wordt in Nederland een vrouw vermoord, meestal door een (ex-)partner. Deze cijfers zijn niet alleen schokkend, maar ook onacceptabel, benadrukken de initiatiefnemers. Christel Dingerdis, regiomanager van Blijf Groep en initiatiefnemer van het congres, stelt: “Nog veel méér vrouwen in Nederland lijden in stilte onder ernstige intieme terreur. Dit kunnen we alleen samen stoppen door signalen beter te herkennen en slachtoffers vroegtijdig bescherming te bieden.”

Ketensamenwerking cruciaal

Het congres richt zich specifiek op ketensamenwerking tussen zorginstanties, politie en andere betrokken organisaties. Politiechef Hamit Karakus: “Een slachtoffer dat aan de bel trekt, moet serieus worden genomen en passende hulp krijgen. Geweld tegen vrouwen en meisjes is onacceptabel, en het uitbannen ervan vereist inzet van de hele maatschappij.”

Ook wethouder Arie Epskamp onderstreept het belang van samenwerking: “Voorkomen is beter dan genezen, en dat kunnen we alleen als we samen optrekken. Dank aan de Blijf Groep voor dit belangrijke initiatief.”

Het congres biedt een rijk programma met sprekers als Songül Mutluer, initiatiefnemer van het landelijke plan van aanpak Stop Femicide!, en afsluitende bijdragen van Anja Schouten, burgemeester van Alkmaar, en Olcay Gülsen, ambassadeur van Orange the World. Daarnaast zijn er workshops, filmvertoningen en een theatervoorstelling die verschillende aspecten van geweld tegen vrouwen belichten.

“Iedereen kan medestander worden”

Olcay Gülsen, die sinds 2020 betrokken is als ambassadeur van Orange the World, speelt een prominente rol in de bewustwordingscampagne. Haar boodschap is helder: “Één op de drie vrouwen krijgt te maken met geweld in haar leven, ook in Nederland. En dat moet stoppen. Niet alleen de overheid, de provincie of de gemeente, maar echt iedereen kan een medestander worden. Iedereen kan iets doen in de strijd tegen geweld tegen vrouwen en meisjes. Ga naar Orangetheworld.nl om te kijken hoe je medestander kunt worden.”

Met haar bedrijf Olcay Gülsen Beauty, dat zich heeft aangesloten als partner van UN Women Nederland, zet zij zich in om de campagne nog meer draagvlak te geven. “Ook in Nederland wordt de campagne Orange the World steeds groter. Honderden gemeentes en organisaties doen mee om belangrijke gebouwen oranje uit te lichten en stil te staan bij het geweld tegen vrouwen en meisjes. Daarnaast worden er in het hele land acties gevoerd om veel meer bewustzijn te creëren voor dit enorm belangrijke thema,” aldus Olcay.

Orange the World: wereldwijde actie

Orange the World wordt sinds 2016 in Nederland georganiseerd en maakt deel uit van een wereldwijde campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes. In meer dan 100 landen worden gebouwen oranje verlicht, de kleur die symbool staat voor een hoopvolle toekomst zonder geweld.

De campagne start jaarlijks op 25 november, de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen, en loopt tot 10 december. Dit jaar staat het thema “Veilig, overal en altijd” centraal. Marije Cornelissen, directeur van UN Women Nederland, roept iedereen op om in actie te komen: “Om geweld tegen vrouwen en meisjes uit te bannen, moet iedereen medestander worden.”

Met het congres en de campagne hopen de betrokken organisaties een krachtige boodschap uit te dragen: geweld tegen vrouwen en meisjes is niet alleen een probleem van slachtoffers en instanties, maar van ons allemaal.

Wil je ook bijdragen aan een veilige wereld voor vrouwen en meisjes? Bezoek Orangetheworld.nl en ontdek hoe jij medestander kunt worden.

Gerelateerd

  • In de spotlight: actrice en cabaretière Funda Müjde

  • In de spotlight: Mascha Hoppenbrouwers

  • In de spotlight Investor Tamara Obradov 

  • Maak kans op een van de zes meest onmisbare fashionitems van dit jaar