In de spotlight: Irene Jongbloets van Theaterschool Masquerade
Irene Jongbloets heeft de theaterschool Masquerade opgericht. Ze begon als lerares, maar nam op haar 38e de beslissing om haar droom na te jagen en iets met toneel te doen. ‘’Alleen verbeeldingskracht is in staat om boven alles uit te stijgen, theater leent zich daar bij uitstek voor.’’
Irene is de een na oudste uit een gezin van vijf kinderen. Vaak hadden haar ouders voor korte of langere tijd ook nog pleegkinderen in huis. ‘’Zo groeide ik op met de meest uiteenlopende kinderen om mij heen”, vertelt Irene. “Al snel zag ik dat ieder kind een bijzonder talent had, dat ik gebruikte in de circus- en toneelvoorstellingen die ik met mijn zusje en broertje organiseerde. Vanaf toen wist ik dat ik later iets met toneel zou gaan doen.”
Degelijk beroep
Later liep het voor Irene toch anders. Ze mocht van haar ouders pas naar de toneelschool gaan als ze daarnaast een ‘degelijk’ beroep had. Irene: ‘’Ik werd Montessori-lerares en ging direct na mijn opleiding naar de toneelschool, maar ik vond niet wat ik zocht. Snel daarna volgden de eerste kleine rolletjes in films. Ik nam een moeilijke maar rigoureuze beslissing; dit is niet wat ik wilde.’’ Irene besloot om zich met dezelfde passie te storten in het Montessori-onderwijs en volgde een studie pedagogiek. Ze ging aan de slag als lerares en werd moeder van drie prachtige kinderen. ‘’Maar echte liefde vergaat niet, zo ook echte theaterliefde.”
“De dramadocente van de montessorischool werd ziek en ik ging haar vervangen. Ik volgde alsnog een dramaopleiding voor leerkrachten en deed dat wat ik het liefste doe: theatermaken en al die kinderen geluk geven met het leukste dat er is: toneelspelen! En zo ontstond jeugdtheaterschool Masquerade. Inmiddels heeft de school 450 leerlingen, zo’n 20 docenten en geven ze op jaarbasis duizenden leerlingen les in het basis- en voortgezet onderwijs, met mooie theaterprojecten.
Unieke methode
‘’Masquerade is een bruisende theaterschool waar kinderen en jongeren veel leren over zichzelf en de wereld om hen heen.’’ Wat zo bijzonder is aan Masquerade is dat het een unieke lesmethode hanteert die aansluit op de ontwikkeling van kinderen. ‘’De methode is gebaseerd op die van Maria Montessori en Jean Piaget. Deze houdt in dat je een kind iets leert wanneer hij of zij er aan toe is. Een kind doorloopt namelijk verschillende fases. Een kleuter gaat de fantasiefase door, kinderen van zes tot acht de ontdekkingsfase, kinderen van negen tot elf de realistische fase, pubers de groepsfase en kinderen vanaf zestien jaar de identiteitsfase.’’
Ook besteedt de school veel aandacht aan maatschappelijke problemen. ‘’We behandelen vaak onderwerpen als gescheiden ouders, onzekerheid en depressies. Onze docenten, die ook kunnen acteren, gaan ook vaak naar scholen om het te hebben over bijvoorbeeld indrinken, pesten en roken.’’
Carrièreswitch
Irene wil graag meegeven dat je nooit te oud bent om een carrièreswitch te maken en je moet doen wat je leuk vindt. ‘’Masquerade is mijn tweede familie”, zegt ze “Ik heb er enorm veel tijd ingestoken. In het begin kon ik niet leven van wat ik verdiende en heb ik lange dagen moeten werken. Wat ik zo mooi aan theater vind, is de verbinding die je hebt met elkaar en het publiek. Alleen verbeeldingskracht is in staat om boven alles uit te stijgen, theater leent zich daar bij uitstek voor. Ik vind het een enorme uitdaging om kinderen theaterlessen te geven en ze te laten groeien in hun spel. Het verlegen kind dat steeds meer durft te spelen, de branieschopper die verlegen wordt omdat het zo ontroerend is wat hij of zij heeft laten zien. Het maken van voorstellingen, de uitdagingen, de spanning en de blijdschap, ik zou niet meer zonder kunnen.’’