Hoofd Sponsoring en Samenwerking bij ABN AMRO over meer gelijkheid binnen de financiële sector: ‘‘We proberen het systeem te veranderen’’

Director Inclusive Banking ABNAmro en UNWomen ambassadeur Chantal Korteweg gaf afgelopen jaar een bijzondere speech in New York. In haar speech vertelde ze hoe ze zich inzet voor meer financiële gelijkheid voor vrouwen. Naast dat ze verantwoordelijk is voor het toegankelijker maken van financiële producten en diensten voor vrouwelijke klanten, is het haar persoonlijke missie om vrouwen financieel onafhankelijker en bewuster te maken. ShortsTV & Ziggo liet deze speech nog eens zien op 7 maart tijdens het TV programma UNwomen & Movies, waarna Sander Bestevaar, Hoofd Sponsoring en Samenwerking bij de ABN AMRO, aanschoof bij presentator Rene Mioch. Ook hij heeft, net zoals zijn collega Korteweg, een passie voor het werken aan meer gendergelijkheid. De gehel dag stond in het teken van de He-for-She campagne van de United Nations.

Toekomst

HeForShe campagne nodigt mannen en jongens uit om zich uit te spreken voor een wereld waarin mannen en vrouwen gelijke kansen hebben en waar geen plaats is voor discriminatie en geweld tegen vrouwen.

Zelf heeft Bestevaar een dochter van twaalf. Een extra motivatie om zich in te zetten voor verandering. ‘‘De situatie is nog best schrijnend. Voor iedere 100 euro die een vrouw verdiend, verdiend een man er 150. Van de 100 museumdirecteuren zijn er 93 man. Van al het geëtaleerde werk, is 23 procent gemaakt door een vrouw. Als je dat even binnen laat komen, dan realiseer je je dat er nog veel te doen valt. Ik hoop voor mijn dochter dat de situatie beter zal zijn en ik voel me heel gepassioneerd om daar aan bij te dragen.’’

Code V

Om ervoor te zorgen dat de financiering en het vrouwelijke ondernemerschap een boost gaan krijgen is Code V tot stand gekomen, een samenwerking tussen banken, ministeries en bedrijven. ‘‘Vrouwen krijgen minder makkelijk financiering en zijn minder makkelijk binnen de financiële sector geborgen. Daar zetten we ons nu gezamenlijk tegenin, net als Rabo en ING. We maken er ons echt hard voor en dat is ook logisch, want we doen dat voor zowel klanten en medewerkers als voor de hele maatschappij. Het feit dat Chantal bij ons werkt en een hele afdeling heeft, zegt ook hoe belangrijk wij dit vinden.’’

Motivatie

Bestevaar vertelt dat ABN Amro gedreven is om het systeem te veranderen. ‘Het primaire doel van de afdeling waarin ik werk is niet om geld te verdienen. Wij willen iets goeds neerzetten en wij willen dat de klanten trots zijn op wat we doen. Dat ze een goed gevoel hebben bij het bedrijf dat wij zijn. Een bank heeft een enorme netwerkfunctie binnen financieel Nederland, dus het effect wat je kan hebben is enorm groot.’’

Realiseren van idealen

Als Hoofd Sponsoring en Samenwerking heeft Bestevaar te maken met partners en klanten binnen verschillende specialismen. Tijdens het interview met Mioch vertelt hij hoe het gesteld is binnen de sportwereld en wat ze al hebben kunnen bereiken. ‘‘Vijf jaar geleden was het zo dat in de hockeywereld mannen acht keer zoveel verdienen als vrouwen. En dat terwijl ze hetzelfde presteren, dezelfde kijkcijfers hebben en zelfs nog beter presteren op Olympisch niveau. Wat wij hebben gedaan is dat we binnen onze eigen invloed, namelijk het geld dat wij geven, hebben afgedwongen dat 50 procent naar de mannen gaat en 50 procent naar de vrouwen. We hebben ook gezegd dat als dat niet zo is, dat we dan afscheid moeten nemen. Hebben we daardoor afscheid moeten nemen van hockeyclubs? Nee. Iedereen doet dat nu 50/50 en de volgende stap is dat het totale budget wat er voor mannen en voor vrouwen beschikbaar is gelijk is. En ook als dat niet gebeurt, dan gaan we afscheid nemen. Nu lijkt het misschien alsof we alleen maar bezig zijn met het dreigen om afscheid te nemen, maar dat is niet zo. We proberen ook heel veel input te leveren om onze idealen te realiseren.’’

Systeem veranderen

Om een impact te maken, realiseert Bestevaar zich dat het van belang is om geduldig door te blijven zetten. ‘‘Verandering gaat niet van de een op de andere dag. Door de problemen te benoemen en daar acties aan te koppelen, krijg je een verandering. Zo gingen de hockeyvrouwen vijf jaar geleden nog op de fiets naar hun werk zonder een CAO. Nu is er een CAO en is het beter geregeld. Wij hebben daar een belangrijke rol in gespeeld in de weg daar naartoe. Alleen met een lange adem red je het.’’

Gerelateerd

  • In de spotlight: Mary Kok-Willemsen van FootballEquals Foundation

  • In de spotlight: Rachel Pietersma van Kids Party Planner

  • In de spotlight: Mary Kok-Willemsen van FootballEquals Foundation

  • Gucci campagne verboden door ASA wegens te dunne modellen