‘Afkorten op whatsApp goed voor grammaticale kennis’

Veel jongeren korten teksten af op WhatsApp. Ze schrijven bijvoorbeeld niet ‘wacht’ maar ‘w8’. Een zorgelijke ontwikkeling? Volgens taalkundige aan de Universiteit Utrecht Elma Blom niet. “Kinderen die op zinsniveau in een WhatsApp-bericht meer woorden weglaten, scoren beter op grammaticatoetsen.”

Uit een onderzoek van de Universiteit van Utrecht onder 55 jongeren blijkt dat jongeren die woorden afkorten of weglaten, grammaticaal sterker zijn dan jongelui die alles netjes voluit schrijven. Dat is opmerkelijk te noemen. Er is dan ook geen echte verklaring voor te geven. “Het is heel goed mogelijk dat juist de jongeren die goede grammaticale kennis hebben, in staat zijn om zinnen zoveel mogelijk in te korten”, zegt Blom.

Lees meer nieuws over Utrecht op Utrecht.nieuws.nl.

Lees ook:

Gerelateerd

  • In de spotlight: freelancejournalist en schrijfster Christel Don

  • In de Spotlight: ‘Lis de Vis’ van Vintage Marketplace

  • Meer dan 200 gemeenten in actie tegen geweld tegen vrouwen

  • Kinderen in een gezin staan vaak welwillend tegenover de komst van een pleegkind